JAUH PERJALANAN...........

Tuesday, April 12, 2011
Jauh perjalanan, luas pemandangan, banyak pengalaman...itu kata orang tua-tua. Perjalanan saya selama hampir suku tahun ini memberikan terlalu banyak untuk saya. Meniti hari demi hari, bulan demi bulan di puncak ini sesungguhnya mengajar terlalu banyak pengalamannya. Kalau dahulu sering bertemu orang-orang 'kecil' dalam lingkungan tempurung sendiri...sekarang kerap berjumpa dengan orang-orang 'besar' hingga 'orang paling besar'!. Pada awalnya teruja dan menggelabah bila bertemu dengan 'orang-orang besar' ini, sekarang menjadi semakin biasa.
Puncak ini memberikan peluang yang tidak terbatas bagi setiap pengkaji subjek manusia. Ia menyediakan orang sekecil-kecilnya kepada orang sebesar-besarnya! Berinteraksi dengan manusia dan meneliti personaliti dan tabii mereka menginsafkan diri saya.
Orang kecil yang lagaknya bagaikan orang paling besar, rasanya dunia takkan sunyi tanpa mereka. Sebaliknya bahagia sekali dunia kerana memilikki orang besar yang kecil sungguh keegoannya! Orang yang berbadan kecil tetapi jiwa besarnya memberikan inspirasi. Namun orang yang berbadan kecil tetapi bongkak dengan pangkat besarnya bukan perkara yang membanggakan!
Orang-orang ini adalah bukti kekuasaanNYA...kepelbagaian mereka mewajakan lagi keimanan saya. Kerenah dan kelakuan mereka ada yang melukakan, mendamaikan...

0 comments:

Post a Comment