NYAWA DI HUJUNG PEDANG...

Friday, September 23, 2011
Sejak kecil saya dengar orang bercerita tentang kisah kekejaman tentera Jepun sewaktu menjajah Tanah Melayu. Gerun hati mendengar kisah begitu. Ketika di bangku sekolah rendah, saya 'bertemu' dengan sebuah novel berjudul 'Nyawa di Hujung Pedang' (saya lupa nama pengarangnya). Kisahnya sarat dengan kisah percintaan di zaman Jepun. Fitnah digunakan untuk mendapatkan cinta yang tidak berbalas. Akhirnya si hero novel itu akhirnya ditangkap Jepun dan dikenakan siksaan-siksaan yang dahsyat. Dipaksa minum air sabun, diikat di pokok kelapa dan dilumurkan kerengga, di pukul badan dengan kayu, diikat dengan tangan ke belakang serta digantung di pokok... memang dahsyat. Seingat saya novel itu berakhir dengan 'happy ending'. Sang heronya di bawa oleh tentera Jepun untuk dipancung kepala di sebuah lubang. Ketika bilah pedang tajam Jepun hampir jatuh ke leher sang hero, berita Jepun menyerah kalah menjadi penyelamat. Akhirnya sang hero itu selamat dengan izin Allah SWT jua akhirnya. Saya menziarahinya pada hari raya ketiga. Uzur benar keadaannya. Syukur dia sedar dan tahu saya yang hadir di situ. Saya ambil pemotong kuku dan potong kuku tangan dan kakinya perlahan-lahan dan cukup berhati-hati. 'Ayah, zul datang ni ayah... Zul mohon ampun dan maaf atas segala kesalahan, maklumlah Zul kerja jauh loni...'.. Saya lihat airmatanya mengalir di kedua matanya.... Itulah bakti terakhir saya untuknya. Dua hari selepas itu abang sulung arwah ayahanda saya pergi buat selamat-lamanya. Dan dialah satu-satu ahli keluarga saya yang merasai pukulan, siksaan dan hampir dipancung kepalanya oleh tentera Jepun. Dia pergi bersama dengan pengalaman hidup dan ilmu-ilmu yang sungguh tidak ternilai. Sampai kini saya tak pasti adakah ilham novel 'Nyawa di Hujung Pedang' itu di tulis berdasarkan kisahnya.. wallahualam. CATATAN: - Menyedihkan apabila seorang ilmuan sejarah (kononnya) berkata bahawa Malaysia tidak pernah dijajah.. adakah ini kenyataan BODOH ataupun petanda NYANYUK seorang manusia?

1 comments:

anak daro jate said...

perginya seorg HAMBA ALLAH yang berjiwa kental

Post a Comment