CUTI RAYA VS HARI PEPERIKSAAN

Sunday, September 5, 2010
Rakan-rakan pendidik tahun enam di sekolah rendah semakin bimbang bersempena cuti sekolah/cuti hari Raya Aidil Fitri kali ini. Apa tidaknya, murid tahun akan mendudukki UPSR sejurus selepas hari UPSR! Bercuti Hari Raya dan bersambung dengan cuti tambahan mungkin akan menyebabkan calon-calon UPSR kali 'HILANG TUMPUAN'. Faktor asyik menyambut Hari Raya mungkin mengalihkan tumpuan murid-murid. Selama berbulan-bulan guru tahun enam menyediakan murid supaya bersedia dengan penuh kesunnguhan. Tapi sayangnya...HANYA CIKGU @ GURU yang berasa 'demam' atau dilanda 'exam fever'. Sedangkan murid @ calon UPSR sendiri belum 'demam' pun!
Catatan:
1. Tahniah kepada rakan-rakan guru yang mengambil inisiatif  dengan mengadakan kelas tambahan.
2. Murid tahun enam masih dalam kategori kanak-kanak awal remaja yang sangat perlu didorong dan disokong. Orang yang mampu laksanakan tugas itu ialah IBUBAPA dan guru-guru.
3. Tidak dinafikan bahawa ramai murid tahun enam sudah pun mempunyai motivasi diri yang tinggi. Murid sebegini tentunya akan memberikan tumpuan yang bersungguh-sungguh untuk menghadapi UPSR.
Peringatan:
1. Guru-guru dan ibubapa perlu mempastikan supaya murid awal remaja ini tidak mengalami tekanan atau 'STRESS' yang teruk.... kerana tidak semua murid semuda ini mempunyai kemahiran pengurusan stress. 

0 comments:

Post a Comment