KEMAHIRAN MENDENGAR

Friday, October 28, 2011
Saya amat kagum dengan dia. Benar-benar kagum. Seorang anak muda yang berpendirian dan tabah hatinya. Saya tahu bila dia yang baru sahaja saya kenali sanggup mengajak saya bertemu.. saya tahu dia serius. Sebagai anak muda yang celik ICT, kemahuannya mencari info saya melalui internet membuat saya terharu. Hati saya berkata saya mesti berjumpa dengan anak muda ini. Kami bersarapan di warung nasi berlauk di pinggir Bandar KK. Benar, wajah tidak akan berbohong tentang sesuatu. Dia masih sangat muda tetapi wajahnya cukup menggambarkan apa yang terpaksa dialami. Hampir dua jam saya mendengar dan mendengar dia... Sungguh berat ujian dan dugaan yang dihadapi. "Saya tak pernah ceritakan kisah dan masalah yang saya alami ini kepada orang lain", katanya. Saya katakan bahawa saya sangat menghargai kepercayaan yang telah diberikan. Calang-calang remaja yang mampu menghadapi semua ujian dan dugaan perit seperti dia. Silap-silap haribulan tewas di pertengahan jalan. Namun pemuda ini begitu hebat bagi saya. Dia mampu menamatkan pengajiannya di IPT dan IPG untuk menjadi seorang guru. Kali ini saya tidak bersedia untuk berkongsi dengan pembaca ceritanya kerana saya tahu dia juga mula mengikuti blog kecil ini... Sesungguhnya saya tidak banyak pun bantuan yang saya berikan kepada remaja ini. Saya pun tahu kekuatannya terletak pada hati dan dirinya sendiri. Dia tidak berharap masalahnya diselesaikan oleh saya. Dia cuma memerlukan seseorang untuk 'berkongsi' cerita perit yang dialami. Saya pasti dia telah mula membina kekuatan diri untuk bangkit dari kepedihan dan kesedihan yang dialami. Saya puas kerana saya berjaya mendengar seketika.... CATATAN: -HALF OF THE PROBLEMS CAN BE SOLVE BY SHARING.... -ALLAH SWT TIDAK MENGUJI HAMBANYA DI LUAR KEMAMPUAN MEREKA....

0 comments:

Post a Comment