HARITH & HUSNA....

Thursday, March 17, 2011
Proses memanusiakan manusia di zaman ini memerlukan pelbagai pendekatan. Zaman berubah drastik dan mencabar kini menagih ibubapa supaya lebih istiqomah dalam mendidik zuriat. Almarhum ayah sering mengungkap kata-kata, "Nanti bila dah ada anak sendiri, tahulah bagaimana susah dan payahnya menjaga, mendidik anak-anak!". Kata-kata itu muncul ketika saya memprotes sesuatu. Kini saya tahu kebenaran kata-kata Almarhum itu...Bukan senang untuk mendidik anak-anak. Setiap perkara perlu dipertimbangkan. Ingin sahaja mengongkong tetapi bimbang anak akan jadi 'mandom' (loghat Kedah) pula! Nak dilepaskan mengikut naluri anak-anak bimbang terbabas pula! Itulah cabarannya.
Minggu lepas saya mengenali dua anak seawal usia 11 dan 13 tahun. Harith berusia 13 tahun dan Husna 11 tahun. Mereka bukan adik beradik tetapi merekalah pewaris ibu dan bapa. Harith menjadi pilihan Allah untuk merantau jauh ke Mesir untuk mendalami Kalamullah. Ibunya tega dan sabar melepaskan anakanda tercinta untuk berada di Bumi Anbiya' itu demi untuk sebuah impian. Impian untuk memilikki seorang anak yang bakal menjadi penjaga agama kelak.
Husna hanya perlu berpisah dengan keluarga seminggu kerana sedikit kelebihan, bermain ping pong. Mewakili negeri dalam acara yang tidak popular di kalangan Melayu mungkin boleh membanggakan.
Mahu membandingkan Harith yang jauh merantau untuk menuntut ilmu dengan Husna mungkin keterlaluan. Namun semangat Harith menjadi contoh bahawa setiap insan berkualiti memerlukan pengorbanan untuk berjaya. Kejayaan dan kebahagiaan tidak datang bergolek. Ia memerlukan usaha dan pengorbanan yang tidak sedikit.
Walau apapun yang Harith dan Husna lalui dan alami, itu merupakan proses 'MEMANUSIAKAN MANUSIA'... manusia yang hebat tetapi patuh kepada Maha Penciptanya.
CATATAN:
1. Sedih benar bila membaca satu pendedahan minggu lepas...kanak-kanak seawal usia 11 dan 12 tahun ditangkap kerana merokok dan menonton filem lucah.
2. Wahai Ibu Harith...lepaskanlah Harith dengan redha walaupun dengan kesedihan. InsyaAllah kejayaan pasti miliknya...

1 comments:

mama harith said...

Anakanda Harith&Husna....
Semoga kalian menjadi anak2 yang soleh&solehah...
Kalian sentiasa berada di tempat yang paling istimewa di sudut hati ayahanda&bonda...

Post a Comment