SHAH ALAM OH SHAH ALAM!

Saturday, March 5, 2011
Pada tahun 1985, saya memohon untuk belajar di UITM, SHAH ALAM. Berharap sungguh untuk menjejak kaki ke SHAH ALAM. Tapi sayang ketika itu mungkin keputusan SPM saya tidak layak untuk ke di SHAH ALAM. Lalu SHAH ALAM menjadi impian yang kecewa dalam hati.
Ketentuan takdir saya tidak di SHAH ALAM rupanya. Pulau Mutiara di utara Tanah Air tempat saya menimba ilmu.
Hasrat ke SHAH ALAM berbunga kembali pada tahun 1996 apabila peluang melanjutkan pengajian ke SHAH ALAM. Tup tup! Bukan ke SHAH ALAM rupanya, tetapi ke BANGI!
Ketika hampir melupakan SHAH ALAM, rakan-rakan merancang lawatan akademik ke UITM SHAH ALAM. Berkunjunglah saya ke SHAH ALAM yang sentiasa dalam ingatan... Seronok sungguh.
Berhempar pulas dan naik turun JPN Selangor di SHAH ALAM cukup memeritkan. Jawapan kepada permohonan untuk kembali bertugas ke negeri tetap sama, "Cikgu tak layak lagi untuk balik ke negeri. Sekurang-kurangnya 5 tahun!".
Tahun 2004 menyaksikan SHAH SALAM dikunjungi lagi. Empat hari di Hotel Quality, SHAH ALAM bagaikan merealisasikan impian. "Seronok di SHAH ALAM ni..."
Satu hari pada tahun 2009 saya dikejutkan dengan sepucuk surat dari UITM, SHAH ALAM.
"PANGGILAN TEMUDUGA JAWATAN PENSYARAH FAKULTI PENDIDIKAN" di UITM, SHAH ALAM!
"Encik, pada tarikh temuduga tu saya terpaksa ke Sabah atas urusan kerja. Boleh kah ditunda tarkh temuduga saya ni?".
"Maaf Encik, kami hanya adakan temuduga selama 2 hari itu sahaja! Encik datanglah temuduga kerana kami sangat perlukan pensyarah lelaki..."
"Aduhhh, tak ada jodoh sungguh dengan SHAH ALAM ini.."
Tahun 2010 menyaksikan saya akur bahawa Genting Highlands menjadi takdir saya akhirnya. Disember 2010 SHAH ALAM menggamit lagi bila berkunjung ke rumah baru seorang adik ipar. Seronok sungguh anak-anak makan ayam penyet di Seksyen 7 selepas ke ICT, SHAH ALAM.
Petang tadi Nur Husna menunjukkan surat JPN, "Ayah, Na layak bertanding ping pong peringkat sekolah-sekolah Malaysia!".
"Bertanding di mana?".
"Di SHAH ALAM!"
"SHAH ALAM LAGI?!".
SHAH ALAM OH SHAH ALAM.......
CATATAN:
1. Hidup ini memang penuh dengan kebetulan....
2. Tidak semua IMPIAN akan menjadi milik kita.
3. Kita mungkin boleh menjadi perancang yang baik dalam hidup ini namun Allah SWT adalah PERANCANG YANG MAHA BIJAKSANA LAGI MAHA MENGETAHUI (apa yang terbaik untuk kita....)
4. Berharap untuk menyaksikan Husna beraksi di SHAH ALAM nanti...InsyaAllah.
5. Lin, ada berapa kali SHAH ALAM ditulis dalam catatan ini? :-)

3 comments:

mek lin said...

kulah...bila nak dtg shah alam lagi?
utk Husna...GOOD LUCK!!!alang2 menyeluk pekasam...biar sampai menang...TAHNIAH!!!Hebatnya Husna..like father..like daughter...!

mek lin said...

Berapa byk SHAH ALAM daaaa!!!!

ewan said...

tahniah tengku nurhusna semoga berjaya.....
kpd p.su harap cita2 nk ke shah alam tercapai bleh la bg sokongan kpa husna...

Post a Comment