KUBUR MASING-MASING!

Monday, March 7, 2011
"Biasa laaa.. dah masuk sini mesti kena minum (arak).. tak rugged la kalau masuk sini tak minum-minum!"
"Tak rasa berdosa ke?".
"Eh, aku ada share kubur dengan kau ke? Kubur masing-masing tau!!"

Begitulah dialog seorang anak muda Melayu Islam dengan pemberita TV. Ketika bersiap untuk ke tempat kerja pagi tadi saya sempat menonton berita pagi. Terpegun seketika bila sahaja mendengar lontaran dialog anak muda beragama Islam itu. Terpegun bukan kerana bangga tetapi kecewa yang amat sangat...
Sangat menyedihkan bila itu yang menjadi pegangan anak-anak muda Islam di Kota Raya Kuala Kumpur! Bukan semuanya begitu tetapi segelintir pun sudah cukup menggerunkan. Inilah bakal pewaris negara di Ibu Kota! Tak sanggup membayangkan negara tercinta dipenuhi dengan warga pewaris yang begini coraknya! Berbagai jenis minuman halal boleh diperolehi di alam Malaysia ini...namun 'kencing' syaitan juga menjadi pilihan. Di mana silapnya? Silap ibubapakah? Silap pemerintah kah? Silap peniaga arak kah? Maka lagu lama 'bangau oh bangau' pun berbunyi lagi..
Sayang sungguh pemberita TV itu tidak punyai kemahiran mantik untuk memberi respon kepada jawapan anak muda Islam itu... mungkin boleh saya cadangkan jawapan yang agak sesuai untuk kata-kata tak berakhlak itu.
"MEMANG KUBUR KITA MASING-MASING...TAPI KALAU KUBUR KAU DI SEBELAH KUBUR AKU, NANTI AKU TAK TAHAN DENGAR KAU ASYIK MERAUNG-RAUNG KENA BELASAH DENGAN MALAIKAT MUNGKAR DAN NAKIR!!!!". ( Kadang-kadang kata-kata yang tak berakhlak perlu juga dibalas dengan kata-kata 'kejam' juga....)
CATATAN:
1. Semoga zuriat kita mempunyai jati diri Islam yang mantap untuk menghindari keburukan dan fitnah akhir zaman.

0 comments:

Post a Comment