KEMBALI KE LELUHUR KU....

Thursday, August 11, 2011
Melewati Kota Jembal ke SMK Sering membuakkan rasa sebak dan rindu.. Lepasi SMK Raja Sakti menerbitkan satu rasa rindu kepada leluhur. Wahai leluhur ku... hari ini cicitmu kembali ke tanah bertuah dan berdaulat, Kota Jembal.
Bagaikan tak terasa penat atau letih berpuasa, saya berinteraksi bersama calaon-calon SPM SMK Sering. Sebelunnya saya diberitahu bahawa 120 pelajar tingkatan 5 ini dari kelas hujung. Tiada motivasi dan keyakinan diri, apa lagi kesungguhan untuk menghadapi Sijil Pelajaran Malaysia hujung tahun ini.
Saya terima permintaan dan cabaran ini. Peluh menitis di belakang dan tengkuk saya. Bercakap dengan nada suara yang lantang berlatarkan suhu dewan yang hangat amat merangsang liang peluh saya. Inilah keberkatan Ramadhan. Saya tidak merasa haus pun. Semangat saya membara kerana di hadapan saya anak-anak bangsa seagama yang suci dan tidak bersalah. Mereka perlukan bimbingan dan pertolongan daripada insan-insan bergelar pendidik. Hampir dua jam, saya tidak melihat seorang pun daripada anak-anak itu tertidur! Alhamdulillah. Mereka menerima saya sebagai seorang pendidik dan pembimbing yang niatnya mahu membantu. Membantu mereka celik akal dan hati bahawa Allah tidak akan mengubah nasib kecuali mereka sendiri yang menngubahnya.
Selamat berjaya wahai anak-anak SMK Sering, anak-anak Kota Jembal.. Saya harus cepat kerana di SM Vokasional, Tanah Merah, telah menunggu 140 insan-insan bergelar guru. Syukur, atas kurniaan kudrat ini... Alhamdulillah.

0 comments:

Post a Comment