PENJARA VS MANJA

Friday, August 26, 2011
Salah satu isu hangat di dada media sepanjang bulan ini ialah tentang penjara. Sekumpulan pelajar menengah dan ibubapa tidak puas hati kerana penjara. Segalanya bermula apabila pihak sekolah dan PIBG mengambil daya usaha mencipta program untuk pendidikan anak-anak. Usaha dan niat murni untuk memberikan pendidikan dan pengajaran ini disokong oleh Jabatan Penjara. Semua pihak pastinya bersetuju dengan satu tujuan iaitu mendidik anak-anak generasi. Program seumpama kem motivasi yang menempatkan pelajar-pelajar terpilih di penjara telahpun diadakan sebelumnya. Menjalani kehidupan dalam penjara beberapa hari untuk sekurang-kurangnya guna melembutkan hati remaja. Remaja pelajar yang umumnya bersikap 'rebellius' dan hidup bagaikan berkata "Dunia ini kami yang punya!". Lalu bagaimana cara terbaik untuk melembut dan melunakkan jiwa mereka? Memang tidak ada cara terbaik yang khusus. Namun yang pasti ada kaedah tertentu yang sesuai dan mujarab digunakan kepada individu tertentu. Dengan kata lainnya, usaha untuk mendidik dan membantu remaja bermasalah memerlukan pelbagai pendekatan yang berbeza-beza.
Saya masih ingat ketika masih bertugas di sekolah dahulu. Bermacam-macam idea menarik yang rakan-rakan guru lontarkan untuk menimbulkan 'celik akal' pelajar bermasalah. Salah satu idea menarik ialah membawa pelajar ke kawasan perkuburan di waktu malam! Pelajar-pelajar ditinggalkan di kawasan kubur secara sendirian. Tanpa disedari oleh pelajar berkenaan, guru-guru bertugas ada berhampiran untuk memastikan keselamatan. Beberapa tugasan diberikan kepada pelajar. Menulis perasaan hati, refleksi dan muhasabah diri dalam kelam malam perkuburun tentunya ada impaknya kepada pelajar itu sendiri. Paling menarik keesokan harinya semua pelajar yang terlibat meluahkan rasa insaf dan berkata bahawa program itu sangat memberi kesan mendalam kepada mereka.
Justeru, sebagai seorang pendidik saya merasa kecewa apabila isu ini timbul. Saya ingin bertanya kepada ibubapa yang tidak mahu anaknya dididik.
-Mengapa ibubapa tidak mengajar sendiri anak-anak?
-Mengapa ibubapa sering mengeluh dan bagaikan putus asa dalam usaha mendisiplinkan anak-anak?
-
Jawapannya mudah sahaja... kerana IBUBAPA BUKANLAH PAKAR DALAM SEGALA HAL. Makanya ibubapa perlu bergantung dan berharap kepada orang yang pakar dalam bidangnya iaitu PENDIDIK!
CATATAN:
Saya teringat seorang bapa yang dengan rela hati meminta bantuan Ketua Polis Daerah untuk menangkap anaknya yang semakin liar. Agendanya mudah sahaja. Polis menangkap pelajar itu dan dimasukkan ke dalam lokap polis untuk semalam. Kemudian bapa berkenaan di'hubungi' oleh Polis untuk berurusan. Ketika ziarah itu berlangsung, sang bapa dengan penuh emosi menangis dan mengeluh kerana tak mampu untuk membuat jaminan. Pengalaman semalaman di lokap polis itu amat memberi impak kepada minda sedar dan emosi si anak. Dia berubah serta merta selepas itu. Si bapa mengucapkan terima kasih kepada kerjasama Polis.
INILAH MAKSUD SAYA, BAHAWA MANUSIA ITU UNIK DAN SEMESTINYA KAEDAH YANG UNIK JUGA PERLU DIGUNAKAN. DAN BUKANNYA KAEDAH MEMANJA-MANJA SEHINGGA ANAK-ANAK MENJADI LEMBUT DAN LEMBIK BAGAIKAN SAYUR KANGKUNG DICELUR AIR PANAS!b>

0 comments:

Post a Comment