SALAM RAMADHAN PENUH KEBERKATAN..

Monday, August 1, 2011
Anak saya yang kedua sedikit merungut kerana tarikh peperiksaan percubaan PMRnya datang serentak bersama datangnya Ramadhan. Saya tahu dia bukan merungut tentang Ramadhan. Saya faham hatinya mungkin memikirkan tentang 'dugaan' yang akan di hadapi sempena Ramadhan tahun ini. Tahun ini Angah akan menghadapi peperiksaan PMR. Saya sudah melihat bibit-bibit keresahan dan mungkin stres yang dialami. Perkembangan normal ini mungkin sahaja dialami oleh setiap anak-anak tingkatan tiga. Cuma yang membezakan mereka ialah bagaimana cara dan kemampuan mereka menempuhi situasi ini.
Minggu lepas saya hadir pada majlis penyerahan buku laporan bulanan di sekolahnya. Rata-rata rakan-rakan ibubapa yang mula merasai kerisauan dan mereka sendiri pun stres! Itu juga normal kerana ibubapa juga insan biasa. Insan yang mengharapkan hanya yang terbaik untuk anak-anak. Saya juga risau namun saya cuba sedaya upaya untuk tidak terikut gelombang stres itu. Apa yang penting melayani kerenah dan keupayaan anak dalam usaha membantu mereka menyerap stres yang dialami.
Lapan bulan saya mendaki bukit tujuh dan tanah tinggi Genting yang melelahkan... Ramadhan dengan sejuta rahmat Allah. Ada rahmat yang kelihatan di mata. Ada rahmat yang insan perlu berfikir dan merenung muhasabah. Setelah 2 bulan diberi cuti, saya kembali bertugas. Rahmat Allah datang bersama Ramadhan rupanya.
Angah, ayah akan bersama Angah di sepanjang Ramadhan ini..berjuanglah untuk PMR Oktober ini. Semoga 'quality time' selama sebulan penuh barakah ini akan memberikan kekuatan kepada Angah dan kita sekeluarga.

0 comments:

Post a Comment