CUTI SEKOLAH & LIMOUSIN

Sunday, June 6, 2010
Semalam saya dengar seorang pemanggil di sebuah stesen radio mengeluh dan dan menyebut bahawa musim cuti sekolah adalah 'FOBIA' bagi dirinya. Deejay radio berkenaan bertanya mengapa jadi begitu. Pada kebanyakan orang, cuti sekolah memang menyeronokkan kerana dapat berkumpul dengan famili terutamanya bersama anak-anak. Pemanggil tersebut beritahu dia fobia kerana pada musim cuti sekolah dia terpaksa kerja lebih masa dan terpaksa ke tempat yang jauh. Oleh itu, waktu bersama keluarga terutamanya anak-anak hampir tidak ada langsung! Deejay radio bertanya, " Apa pekerjaan awak ni?". "Saya bekerja sebagai PEMANDU LIMOUSIN. Syarikat saya akan mengerah pemandu-pemandu supaya bekerja lebih masa kerana waktu cuti begini, penumpang akan bertambah berlipat kali ganda..".
Saya cuba berEMPATI dengan pemandu limousin ini... Lazimnya waktu cuti sekolah begini kita akan cuba menumpukan sepenuh perhatian kepada keluarga. Tetapi nasibnya berbeza demi untuk mencari nafkah untuk keluarganya.
Wahai anak-anak... inilah hakikat yang sepatutnya difahami oleh anda sebagai anak. Ketahuilah Ibubapa yang berkorban jiwa, tenaga, keringat demi sebuah keluarga sentiasa mengharapkan kejayaan dan kebahagiaan untuk anak-anak.
Wahai pelajar... seharusnya anda telah pun mempunyai perancangan atau jadual pengurusan masa belajar yang betul sepanjang musim cuti ini. Jika tidak, anda akan leka dengan aktiviti yang tidak berfaedah seperti seharian menonton TV.
Wahai calon-calon UPSR, PMR, SPM dan STPM.... Kemaskinikan jadual belajar anda di musim cuti ini. Saya teringat beberapa orang pelajar cemerlang yang temui memberikan tips. Di musim cuti sekolah, mereka menetapkan target peribadi bahawa mereka MESTI belajar sekurang-kurangnya 5 atau 6 jam sehari. Namun perlu diingat, waktu 6 jam itu bukan bermaksud berterusan tanpa henti. Pembahagian waktu secara ringkasnya ialah 2 jam di waktu pagi, 2 jam di waktu petang dan 2 jam di waktu malam.
Catatan: Perlu diingat bahawa sistem belajar yang konsisten akan meningkatkan keberkesanan teknik belajar anda. SELAMAT BELAJAR SAMBIL BERCUTI !  

0 comments:

Post a Comment