DALAM MANUSIA ADA HAIWAN...

Monday, June 28, 2010
Minggu lepas saya mewakili jabatan untuk menghadiri satu seminar yang dianjurkan oleh Jabatan Kesihatan. Para peserta seminar terdiri daripada anggota-anggota jabatan kerajaan di seluruh Negeri Kelantan.
'Seminar Pengendalian Kes-kes Penderaan dan Jenayah Seksual'. Banyak sungguh ilmu dan imput terkini yang saya perolehi. Pada masa sama, rasa gerun dan kecut perut juga bila mendengar pendedahan-pendedahan statistik jenayah yang banyak melibatkan institusi keluarga dan kanak-kanak. Isteri yang didera sehingga patah tangan, anak yang didera hingga seluruh tubuh luka dan lebam teruk. Pembentang dari JAHEIK menggamatkan dewan ketika berkongsi kes yang benar-benar berlaku. Seorang suami telah didera oleh isteri menggunakan batang kayu, buluh dan tali pinggang!!! Anda tak percaya? Percayalah kerana sekarang ini ia benar-benar berlaku.
Satu lagi hasil dapatan mengejutkan yang turut dibentang ialah salah seorang pembentang amat mengejutkan saya. Dalam satu kursus bina sahsiah yang dikendalikan, seramai 70 daripada 100 remaja yang menjadi peserta mengakui pernah melakukan zina! Memang menakutkan. Lalu bertanyalah pelbagai pihak, siapakah yang harus dipersalahkan? Pada saya, amat jelas sekarang kita harus kembali membuat muhasabah. Bermuhasabah pada diri sebagai ibubapa, sebagai jiran dan sebagai ahli masyarakat.
Istilah  jangan jaga tepi kain orang, mungkin perlu dikaji secara berbeza kini.

0 comments:

Post a Comment