LA TAHZAN, YA ATIF.....

Saturday, July 3, 2010
Ia bermula dengan satu email dari seseorang yang tidak saya kenali kurang lebih sebulan lalu. Email itu merupakan keluhan dan rintihan hati seorang pelajar yang amat risau tentang persediaannya untuk menghadapi SPM tahun ini. Kerisauannya terhadap rakan-rakan sebaya yang kelihatan masih belum bersedia menghadapi peperiksaan. Kebimbangannya tentang waktu belajar yang amat terhad. Saya dapat bayangkan bagaimana pelajar ini perlu belajar 11 subjek dan pada masa sama dikehendaki menghafaz Al-Quran!Memang saya tidak kenal dan tidak tahu dari mana pelajar ini mendapat alamat email saya. Saya tersentuh dengan email tersebut. Teringat kepada anak sendiri yang juga akan mendudukki SPM. Lalu saya membalas email dengan mengatakan apalah yang terdaya saya lakukan dengan hanya melalui email.... Tanpa diduga pelajar tersebut memberi respon bahawa dia bercadang untuk menjemput saya untuk memberikan ceramah di sekolahnya. (Ketika itu saya belum tahu di mana sekolahnya).
Seminggu lepas baru saya diberitahu bahawa beliau belajar di sebuah Maahad Tahfiz Sains. Katanya dia akan berbincang dengan rakan-rakan dan guru untuk menjemput saya. Topik yang diminta ialah Persediaan Menghadapi Peperiksaan atau Pecutan Akhir Peperiksaan. Akhirnya Khamis lepas, pelajar ini menghubungi saya dan menjemput saya pada 11 pagi (hari Sabtu). Begitu besar harapannya minta saya hadir. Saya pula dilanda dilema kerana telah berjanji dengan anak saya untuk membantunya membuat persiapan 'Mockid Interview'......

0 comments:

Post a Comment