DI MANA-MANA SAJA ADA REZEKI....

Wednesday, February 23, 2011
Bermusafir di Daerah Batang Kali sejak sebulan lalu memberikan berbagai pengalaman. Meniti dari sebuah kedai makan ke kedai makan berbeza. Jemu pun ada...kebanyakan masa saya makan kerana tiada pilihan. Teman serumah yang agak cerewet tentang makanan pilihan mengidamkan nasi kerabu resepi Kelantan. Cuba mencari di sekitar pekan Batang Kali. Akhirnya kami temui juga orang menjual nasi kerabu di sebuah pasar malam! Bersorak teman serumah kerana gembira. Beria-ria bercakap dalam loghat Selangor. Si Penjual nasi kerabu menjawab dalam loghat Kelantan! Rupa-rupanya penjual nasi kerabu itu orang Kelantan yang berkelana dan berniaga di sini. Hajat ingin makan nasi kerabu resepi Kelantan tertunai juga. Lalu berazam untuk datang lagi membeli nasi kerabu di minggu depan. Genap seminggu kami terus bersemangat pergi semula mencari di pasar malam tersebut. Setibanya di tapak pasar malam, kami hairan keadaan sunyi sepi. Masing-masing tertanya-tanya betulkah hari ini ada pasar malam? Memang betul kata teman saya. Lalu kami bertanya penduduk setempat. "Dekat sini pasar malam atau pasar minggu hanya 2 minggu sekali!"....."Ooooo..", serentak kami menjawab macam Seniman Bujang Lapok pulak! Maka kecewalah hati nak merasa nasi kerabu resepi Kelantan!
CATATAN:
1. Rezeki ada di mana-mana sahaja bagi orang yang berusaha. Tidak hairan mengapa rakyat Bangladesh dan pakistan mampu hidup mewah kerana bekerja di Malaysia.
2. Lain padang lain belalang....kebolehan menyesuaikan diri di tempat yang berbeza segala aspek amat perlu untuk meneruskan kehidupan.
3. Kata orang, ke mana pergi pun seorang anak... dia tetap mengatakan bahawa masakan paling enak ialah masakan ibunya. Bagi saya yang tidak pernah merasai masakan ibu... ke manapun saya pergi...saya tetap merindukan masakan ringkas isteri!

0 comments:

Post a Comment