SHARING = CARING

Saturday, February 12, 2011
Cemas menyesak dada saya bila mendengar luahan sepupu dan beberapa kawan baik. Saya dapat faham bagaimana perasaan ibu dan ayah yang asyik mengenangkan anak-anak di Mesir. Pergolakan dan huru hara yang berlaku di Lembah Nil itu menyebabkan ramai ibubapa yang tidak lena tidur. Beberapa kali menerima panggilan telefon dari seorang sepupu sudah cukup menceritakan emosinya. Anak sulungnya belajar di Mansoorah tidak dapat dihubungi seketika menambahkan lagi gusar di hatinya sekeluarga. Saya juga, kerana anak sulungnya itu sangat rapat dengan saya sejak kecil. Saya tidak dapat berbuat apa-apapun. Sekadar meminjamkan 'telinga' dan 'hati'....Begitu juga dengan kawan-kawan yang banyak bercerita tentang kebimbangan hati mereka. Saya faham, mata yang memandang tidaklah seberat bahu yang memikul. Namun sekurang-kurangnya perkongsian dan luahan mampu meredakan kegusaran yang melanda hati.
CATATAN:
1. Teringat lirik sebuah lagu lama..'KASIH IBU MEMBAWA KE SYURGA, KASIH AYAH BERKORBAN NYAWA'.
2. Seawal mula berkenalan dengan ilmu kaunseling tahun 90an, seorang 'sifu' kaunseling sering menyebut....'HALF OF THE PROBLEM CAN BE SOLVE BY SHARING'. (Saya sangat yakin tentang itu...)
3. TAHNIAH untuk Lin kerana menjadi seorang ibu yang memiliki kasih dan sayang. Bertuah sungguh anakanda kerana masih punya ibu di sisi. (Saya tidak berpeluang merasai semua itu....)
4. SYUKUR kerana anakanda selamat kembali ke Tanah Air...Alhamdulillah.

0 comments:

Post a Comment