SELAMAT HARI LAHIR..

Monday, February 21, 2011
Masih tersimpan cermat catatan saya tentang kisah salah seorang klien. Dia seorang guru wanita dan suaminya juga seorang guru. Masih terbayang wajahnya yang murung ketika datang untuk menjalani sesi. Walaupun dia seorang klien yang sukarela kehadirannya, bukan mudah nak mulakan bicara. Saya sangat memahami kerana berkongsi sesuatu yang amat peribadi bukanlah mudah. Dalam situasi ini, kemahiran 'rapport' itu sangat penting. Akhirnya dia membuka cerita dan saya berjaya juga menyelesaikan sesi kaunseling dengannya.
"Semalam adalah hari lahir saya. Saya masak makanan kegemaran suami. Saya mengharapkan suami saya mengingati tarikh lahir saya. Saya beli sebiji kek kerana tahu tak mungkin suami akan membelinya. Selama inipun dia tidak pernah memberikan hadiah sempena hari lahir saya".
Sungguh panjang lebar luahan klien ini di hadapan saya.
"Semalam saya rasa sangat kecewa... dia langsung tak ingat tarikh hari lahir saya!. Saya menunggu sehingga tengah malam tetapi suami saya tidak muncul-muncul! Akhirnya saya tertidur... dan seperti sebelumnya, saya kecewa sekali lagi kerana mengharapkan sepatah ucapan 'SELAMAT HARI LAHIR'.."
CATATAN:
1. Hari ini saya terima mesej seorang teman rapat yang kecewa kerana saya 'terlepas' mengucapkan selamat hari lahir untuknya...
2. Rupanya ucapan dan ingatan terhadap seseorang adalah sangat penting dan bermakna....terutamanya daripada orang yang rapat dengan kita.
3. SELAMAT HARI LAHIR UNTUK TEMAN SAYA ITU! (ITS BETTER LATE THAN NEVER...)

0 comments:

Post a Comment