JEM TANPA ROTI

Monday, February 7, 2011
Saban tahun saya asyik mendengar rakan-rakan mengalami 'jem' (kesesakan jalanraya) setiap kali pulang berhari raya. Macam-macam cerita daripada mereka. Perjalanan biasa Kelantan ke KL memakan masa 6-7 jam tetapi ada rakan yang 'terperangkap' sehingga 12 jam! Dan saya selalu memberi respon, "Nasib baik la saya tak alami macam tu..Inilah rahmatnya kerana bertugas di tempat sendiri". Kadan-kadang saya tertanya-tanya juga, begitu terukkah kesesakan jalanraya ketika musim hari raya?
Hari Ahad lepas telah memberikan saya pengalaman sebenar suasana 'jem' ini. Perayaan Tahun Baru Cina tahun ini menyaksikan cuti sehingga 7-8 hari. Rupa-rupanya kesempatan cuti diambil sepenuhnya oleh umat Kelantan! Betul kata orang, 'Kelantenes' memang kuat semangat 'balik kampung'.
Jam 2.30 petang Ahad saya memandu ke KL. Ditemani oleh seorang adik dan anak buah. Sepanjang perjalanan melewati setiap bandar utama di Kelantan dan Pahang sesak teruk. Ada kawan daripada KB terpaksa memilih untuk menggunakan laluan Gerik-Tapah untuk ke KL. Saya terpaksa meneruskan laluan GM-KL kerana saya dari KK. Perjalanan yang amat menguji ketahanan fizikal dan mental. Kesabaran diri kadang-kadang tercabar juga bila ada pemandu yang mudahnya memotong di sebelah kiri. Menyirap darah 40an dalam diri. Ye la..penat-penat kita beratur, senang-senang mereka memotong dengan mudah.
Kesesakan paling teruk ialah di lebuhraya Karak-Bentong. Mata dan tubuh saya sudah tidak mampu lagi bertahan. Terpaksa berhenti beberapa kali di tepi lebuhraya. Saya tiba di Putrajaya untuk menghantar adik di Persint 9 pada jam 3.30 pagi. Kemudian tersesat di Cheras(walaupun menggunakan GPS!)kerana mencari taman tempat tinggal anak buah. Akhirnya,jam 5.00 pagi saya tiba di kediaman anak buah. Saat itu letih dan mengantuk menguasai suasana. Saya berhenti di pertengahan jalan ke Genting Highlands dan melelapkan mata seketika. Hampir jam 6.oo pagi saya tiba di IAB. Bagaikan tak sabar lagi saya solat kerana berhajat untuk lena seketika sebelum bekerja. Fuhhhh..nikmat sungguh merebahkan badan di katil asrama. Selepas lena 'sekejap', jantung saya berdebar kencang. Jam ketika itu tepat 8.00 pagi dan saya belum mandi!
CATATAN:
1.

0 comments:

Post a Comment