MAGIC HUG

Wednesday, February 16, 2011
"Ayah, tadi masa di sekolah, Boss PPD peluk Aiman! Dia kata tahniah sebab cikgu pilih jadi pengawas". 'Boss PPD' tu maksudnya Pegawai Pelajaran Daerah. Nampak benar ceria dan gembira di wajah anak lelaki saya ini dengan peristiwa yang di alami itu. Dan saya terbayang wajah serius ala Sarif Dol (Samseng Kampong Dusun) dalam filem P. Ramlee!
Pelukan sedetik oleh seorang VIP dalam majlis memberikan impak yang sangat besar kepada seorang murid tahun 3. Saya teringat tentang pengalaman seorang pelajar yang ditemui. Dia mengeluh dan merengus kerana tidak pernah merasai pelukan seorang ayah. Masih terngiang di telinga saya.."Ayah saya macam rimau!". Begitulah luahan jujur seorang anak yang ternyata kecewa dengan ayahnya. Hasilnya pelajar ini membentuk dirinya menjadi keras hati dan personaliti. Kerap melakukan salah laku disiplin di sekolah. Membantah guru dan bergaduh dengan kawan-kawan menjadi biasa untuknya. Entah mengapa saya terus memeluk dan menggosok bahunya di akhir pertemuan. Tiba-tiba sahaja pelajar itu sebak dan menangis di hadapan saya!. Terkejut juga kerana laporan dan gambaran yang diberikan mengatakan pelajar ini sangat degil.
Bertambah yakin saya bahawa 'SETIAP MANUSIA INGIN DILAYAN SEBAGAI MANUSIA'. Apalagi daripada seseorang yang dihormati....Jelas, dia menghormati saya.
CATATAN:
1. Setiap daripada kita miliki 'The Magic Hug' itu...Selebihnya, samaada kita mahu dan tahu memanafaatkan milik kita itu.
2. Seandainya semua ayah dan ibu mengerti kekuatan 'MAGIC HUG' ini, nescaya berbahagialah setiap anak-anak di bumi ini.
3.
SELAMAT DATANG SELLA1990! TERIMA KASIH KERANA SUDI MENJENGUK BLOG INI.

0 comments:

Post a Comment