SEKERAP OH SEKERAP!

Tuesday, February 1, 2011
PERISTIWA 1
Ramai sungguh pelanggan bank ini. Tertanya-tanya hati mengapa ramai benar orang hari ini. Oh, hari ini hari Ahad. Seperti biasa Ahad akan ramai pelanggan di mana-mana bank pun. Oleh kerana niat saya mendesak untuk menjual sijil simpanan maka terpaksa lah juga menunggu. Dua tahun sudah saya simpan sijil simpanan bank ini. Kononnya mengharap cabutan hadiah-hadiah bernilai. Usahkan hadiah-hadiah besar, hadiah paling kecil seperti kipas pun tak tak dapat-dapat! Terasa rugi juga simpan sijil simpanan itu. Apa tidaknya, hampir 3 tahun lebih simpan 2K hanya dapat dividen RM15! Kata seorang kawan, lebih beli dan simpan barang emas untungnya pasti akan berlipat ganda daripada itu. Tiba-tiba seorang wanita tua mencuit bahu saya. 'Awang, minta tolong isi borang ni. Makcik nak masuk (simpan) duit.'Saya pun terus mengangguk dan minta buku akaun simpanannya. Saya agak wanita ini dalam lingkungan umur hampir 70 tahun tetapi nampak sihat. Lalu saya ambil borang simpanan di kaunter. Saya pun bertanya, "Makcik nak simpan berapa ni?". "Sikit jer minggu ni.. sebab musim hujan". Dia pun menghulurkan buku akaun bersama wangnya siap berlipat di dalamnya. "Banyak niii..", kata hati saya. Saya pun mula mengira wang itu. "Wah, empat ribu!". Dan saya pun cuba semak jumlah yang tertera dalam buku akaun itu. RM45,000! Hampir ternganga mulut saya bila dengar dia bercerita. Katanya jika cuaca elok pendapatannya mencecah RM5,000 seminggu! Perlahan saya tanya, "Makcik berniaga apa?". Bagaikan berbisik dia menjawab, "Makcik menoreh getah jer...duit tu hasil jual pok getah (getah sekerap)jer..". Saya pun mencongak dalam hati. RM5,000 seminggu.. kalau sebulan??? Ingat kata-kata si Nabil pelawak tu, "LU PIKIR LA SENDIRI!!!!"
CATATAN:
1. Allah Maha Pemurah dan Maha Adil.. suatu ketika dahulu harga 1 kilogram getah hanya 60 sen hingga 70 sen sahaja. Berita terbaru yang saya dengar harga getah ialah RM15 sekilogram!
2. Demikian lah ujian Allah..Dia tidak hanya menguji hambaNYa dengan kesukaran dan kemiskinan tetapi juga dengan kemewahan...

0 comments:

Post a Comment