KETIKA CINTA BERTASBIH (MORAL)

Sunday, April 11, 2010
Setelah seminggu saya biarkan pembaca remaja meneliti 'sinopsis' filem KCB, lebih bererti lagi jika saya terangkan juga 'moral of the story'nya...
Saya telah menyebut tentang KCB ini ketika saya memberikan ceramah kepada pelajar tingkatan lima (SMK SYP 2) minggu lepas. Saya mengharapkan para remaja ini memahami erti cinta yang sebenarnya. Saya ingin para remaja memahami bahawa budaya 'coupling' atau bercinta di sekolah ini TIDAK SEPATUTNYA berlaku di kala mereka sedang bertungkus lumus berusaha untuk berjaya dalam peperiksaan!
Saya juga ingin para remaja faham bahawa konsep maruah dan kesucian diri itu bukan hanya perlu dijagai oleh remaja perempuan sahaja. Remaja lelaki juga perlu mementingkan perkara ini. Bercinta tidak salah tetapi bercinta pada masa yang salah itulah KESALAHAN dan KESILAPAN besar yang para remaja sekolah lakukan! Kesimpulannya, saya ingin pelajar-pelajar yang mengikuti setiap ceramah yang saya sampaikan, faham dan mengerti bahawa zaman sekolah adalah zaman belajar dan mencapai cita-cita, BUKANNYA cinta! Jangan risau... cinta akan datang jua akhirnya bila sampai waktunya...

0 comments:

Post a Comment