KETIKA CINTA BERTASBIH ( I )

Saturday, April 3, 2010
Saya minat menonton filem. Saya percaya ramai para remaja pun suka menonoton filem. Seiring dengan peningkatan usia, minat menonton saya juga turut berubah. Ketika zaman kanak-kanak, saya gemarkan filem-filem aksi lakonan Jackie Chan, Bruce Lee.. (berangan-angan nak jadi hero semacam itu!)

Di peringkat sekolah menengah pula, filem-filem kisah cinta remaja keluaran Indonesia menjadi pilihan. Hero-hero kacak seperti Rano Karno, Robby Sugara, Roy Marten dan ramai lagi sering membuat saya jadi perasan (Nak ikut fesyen rambut, pakaian). Malah ayat-ayat dalam surat kepada rakan-rakan dipengaruhi loghat dan Bahasa Indonesia! Pendek kata memang puitis sungguh ayat-ayat yang ditulis ketika itu. Begitulah kuatnya pengaruh filem-filem kepada manusia.

Usia yang meningkat dan mungkin seiring dengan kematangan emosi dan kognitif menyebabkan saya tidak gemar lagi menonton filem-filem sebegitu. Saya lebih gemar filem-filem berbentuk sejarah dan filem-filem ’blockbuster’ atau ’box-office’. Bukan kerana kisahnya tetapi saya lebih suka melihat dan menilai kualiti pembikinan filem itu sendiri. Sesetengah filem seperti itu memakan kos pembikinan puluhan juta dolar! Jadi saya ingin melihat mengapa filem itu hebat dan memakan kos yang sangat besar...

Bulan lepas seorang rakan memberikan saya filem Indonesia berjudul ’KETIKA CINTA BERTASBIH’. Saya katakan bahawa saya sudah tidak minat dengan cerita-cerita remaja sekarang. ”Cerita ni lain daripada cerita cinta remaja yang biasa. Cubalah tengok”, kata rakan saya. Timbul rasa ingin tahu dalam hati saya walaupun saya tak pasti bila agaknya ada waktu terluang untuk menontonnya.

Akhirnya, hari cuti hujung minggu memberikan peluang untuk saya duduk bersama anak-anak dan menonton KETIKA CINTA BERTASBIH.....

0 comments:

Post a Comment