NOSTALGIAKU.... PETRA 1

Saturday, April 24, 2010
Menjengah bertandang kembali ke SMK Sultan Yahya Petra 1, Kuala Krai pada 25 April 2010 memang membahagiakan... Kira-kira suku abad yang lalu saya salah seorang pelajar yang menagih ilmu di situ. Hari ini saya datang sebagai tetamu. Perasaan yang bercampur baur. Teruja, gementar, bangga, terharu.....
Teruja dengan keramaian pelajar dan guru-guru menyebabkan hati saya menjadi gementar. Rasa berbangga kerana suatu waktu dulu saya adalah sebahagian daripada warga Petra 1. Namun rasa terharu datang bersama bila terkenang segala kepayahan dan keperitan hidup sebagai seorang pelajar. Meneruskan kehidupan sebagai seorang anak dan pelajar yang kematian ibu bukanlah sesuatu yang menyenangkan.... Bersarapan nasi semalam di pagi hari bukan cerita rekaan...Berjalan kaki berunifom pengawas dari Guchil 4 ke Petra 1 bukan pengalaman yang menggembirakan...Itulah kenangan dan keperitan hidup yang 'menghidupkan' insan yang diberi nama Tengku Abdullah ini.....
Tidak bermaksud untuk menyampaikan ucapan atau ceramah kerana hari saya menjalankan tugas pemantauan biasa. Namun harapan Pengetua dan pentadbir sekolah sukar untuk dikecewakan. Sekali lagi pengalaman yang secebis ini membantu saya memberikan ucapan di hadapan hampir 2000 pelajar Petra 1. Gemuruh sekali tepukan hormat yang saya minta semua pelajar Petra 1 berikan kepada pendidik mereka yang berada di pentas.
Terima kasih cikgu! Terima kasih cikgu! Terima kasih cikgu!
Catatan khas: Terima kasih Yan & rakan-rakan kaunselor kerana menjadi 'penyubur minda, pendidik akhlak, pendamai jiwa' untuk anak-anak didik kita (walaupun tak semua orang tahu dan cuba mengerti...)

0 comments:

Post a Comment