AKU DAN POLIS....

Friday, August 27, 2010
Pagi itu lewat sedikit keluar dari rumah untuk ke sekolah. Naik bas dari G ke bandar KK dengan tambang 30 sen terasa lama kerana risau lewat ke sekolah. Sebagai Pengawas sekolah dan Kopral Kadet Polis, lewat ke sekolah bukan menjadi kebiasaan. Setibanya di Bandar KK, aku terpaksa berjalan kaki pula masuk kurang lebih 1 km untuk ke sekolah. Laju sungguh aku berjalan pada masa itu. Dalam situasi kelam kabut itu, muncul seorang kawan sekolah yang menunggang basikal dari belakang. Pucuk di cita ulam mendatang le.. aku terus saja melompat membonceng basikal itu. Alhamdulillah.. aku menarik nafas lega.
TIBA-TIBA aku bagaikan di tarik ke sisi dan hampir jatuh! Rupa-rupanya seorang anggota polis berunifom lengkap menarik kolar baju sekolah ku. Terkejut dan ketakutan bukan main! Maklum lah budak sekolah tingkatan lima ditarik kolar baju oleh anggota polis!
"Kurang ajar ye engkau! Tak respek aku.... bla bla bla.......". Terkedu dan menggigil aku ketika itu tanpa dapat memberikan alasan atau membela diri. Malu dan aib sungguh di hadapan kawan-kawan sekolah. Kesalahan ku cuma kerana membonceng basikal kawan kerana lewat ke sekolah!!! Sejak peristiwa itu aku (seorang pengawas sekolah kopral kadet polis) menjadi trauma dan benci sungguh kepada penjawat awam yang bergelar POLIS. Sedangkan sebelum ini, aku minat gila dengan POLIS hingga sanggup mohon menyertai kadet polis.
Catatan :
1. Peristiwa itu berlaku lebih 20 yang lalu namun ia tetap segar dalam ingatanku.
2. Benak ku sering terfikir adakah ini tugas seorang anggota polis yang tugasnya melindungi masyarakat?

0 comments:

Post a Comment