SELAMAT BERSARA CIKGU...

Tuesday, August 10, 2010
Malam 9 Ogos 2010, satu majlis makan malam yang diadakan khas oleh warga PPD Kuala Krai untuk Encik Othman Awang Lah (Timbalan PPD Kuala Krai) iaitu cikgu saya (Sekolah Menengah Sultan Yahya Petra-1980-1984).
Majlis makan malam yang dihadiri oleh YABrs Pengarah Pelajaran Negeri Kelantan iaitu Tuan Hj. Hussain bin Awang turut dihadiri oleh beberapa orang Ketua Sektor JPN. Makan malam tersebut diadakan di Dewan Petra, SMK Sultan Yahya Petra 1, Kuala Krai. Dewan yang dihias indah bagaikan dewan hotel 4 bintang sememangnya mewujudkan nostalgia. Nostalgia buat Cikgu Othman dan juga diri saya sendiri. Nostalgia buat Cikgu Othman kerana SMK SYP1 merupakan sekolah yang paling lama beliau berkhidmat. Nostalgia buat saya kerana Cikgu Othman ialah guru yang mengajar saya. Maka saya mengambil keputusan untuk meninggalkan 'nostalgia' di dewan pada malam itu. Bersaksikan Pengarah Pelajaran dan para hadirin yang hadir, saya mendendangkan dua buah lagu Allahyarham P. Ramlee! Teman berduet ialah Puan Siti Sabariiah (SMK SYP 1).
Rupa-rupanya nyanyian saya itu mengejutkan semua tetamu dan rakan-rakan sejawat yang hadir. "Bila waktu pulak si Ku Lah ni boleh menyanyi???". Dan saya tak pasti, dari mana datangnya keberanian itu.... Yang pasti lagu-lagu itu saya 'tribute' khas untuk seseorang yang istimewa dalam majlis itu!
Catatan :
1. Terima kasih kepada Puan Siti Sabariiah yang begitu 'sporting' dan profesional.
2. Keberanian dan keyakinan akan hadir jika kita berjaya menerobos sempadan 'infiority' diri sendiri.
3. Cikgu Othman, guru, dulu, kini dan selamanya....

0 comments:

Post a Comment