MERDEKAKAH KITA?

Tuesday, August 31, 2010
Saya ucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE 53 kepada semua pemantau dan pembaca blog ini. Seorang teman membalas kata-kata saya lantaran saya melekatkan JALUR GEMILANG di cermin keretanya. "Semangat dan jiwa patriotik itu ada di dalam hati, di dalam dada kita... tidak semestinya di tunjuk-tunjuk!". Tidaklah bermaksud untuk membahas kata-katanya itu. Saya juga percaya setiap orang punya cara tersendiri untuk menzahirkan kecintaan dan semangat petriotik kepada negara tercinta ini. Namun bagi saya, suasana itu akan menerbitkan keghairahan untuk menyambut hari bersejarah ini. Maksud saya, jika suasana meriah ia akan menarik orang untuk turut sama menzahirkan semangat patriotik itu. Terkilan juga ada di benak saya bila saja menonton TV pada 31 Ogos. Maka benak si kaunselor ini terus bertanya.....
1. Merdekakah kita jika berita utama di media TV memaparkan 23 teruna dan dara Melayu beragama Islam di tahan kerana 'merayakan' hari merdeka di bilik-bilik hotel murah?
2. Merdekakah kita jika saban hari kita disogok dengan berita-berita panas; seorang bapa merogol anak sendiri, seorang abang menjadikan adik perempuannya sebagai hamba seks?
3. Merdekakah kita jika setiap kali dipaparkan berita artis-artis mengerjakan haji dan umrah... namun setiap kali selesai mengerjakan ibadah mulia itu, mereka terus-terusan membuka aurat dan berpakaian ketat?
Tidak juga untuk mencari salah siapa. Sekadar membuka minda dan celik akal, apakah peranan kita dalam usaha untuk MEMANUSIAKAN MANUSIA ini?

0 comments:

Post a Comment