KETIKA CINTA BERTASBIH (2)...tulisan bulan April.

Saturday, August 21, 2010
Akhirnya, hari cuti minggu lepas memberikan peluang untuk saya duduk bersama anak-anak dan menonton KETIKA CINTA BERTASBIH....
Menonton filem KETIKA CINTA BERTASBIH (KCB) bersama anak-anak merisaukan saya juga. Maklumlah ini kisah cinta remaja yang mungkin dipenuhi dengan dengan adegan-adegan menjolok mata. Babak demi babak diikuti. Hati saya berkata, ”Ini bukan kisah cinta remaja biasa ni...”. Memang benar. Tidak ada adegan berpegangan tangan, tidak ada adegan berpelukan, tidak ada adegan di disko yang selalunya memperlihatkan remaja sedang meneguk ’kencing syaitan’....(lazimnya dipaparkan dalam drama Melayu di Malaysia!). Tetapi KCB ini berjaya menarik perhatian saya untuk terus ingin tahu perjalanan cerita. Kebijaksanaan orang-orang seni filem KCB ini memberikan watak-watak yang sesuai kepada setiap pelakonnya ternyata menjadi.
Filem yang diangkat dari novel ini ternyata memberikan satu dimensi baru dalam memperkatakan cinta remaja. Tidak sia-sia saya mengambil kesempatan untuk menonton filem ini bersama anak-anak. Banyak nilai-nilai dan mesej yang boleh saya terapkan ke dalam minda dan pemikiran anak-anak.
Saya fikir para pembaca remaja perlu menonton filem ini. Bukan hanya kerana para pelakonnya utamanya cantik-cantik dan ‘ganten-ganten’ (kata orang Indon), tetapi yang paling penting ialah NILAI-NILAI yang dibawa dalam KCB ini. Ketika Eliana (anak Duta) menawarkan sebuah ciuman kepada hero filem ini sebagai hadiah, ringkas dan padat jawab si hero, “Itu bukan hadiah tetapi musibah!”. Si hero berani menolak dan mengatakan tidak kepada si Eliana yang cantik paras rupanya hanya kerana satu sebab sahaja. Tidak lain dan tidak bukan ialah kerana nilai keimanan Abdullah Khairul Azam! Inilah yang saya katakan bahawa filem KCB tidak memberi ‘nasihat’ yang berjela-jela tetapi mengajak penonton berfikir.
Saya kagum dengan prinsip dan pegangan yang Abdullah Khairul Azam lontarkan kepada Eliana bila ditanya mengapa AKA menolak tawarannya….
“SETIAP ORANG PASTI PUNYA PRINSIP DALAM HIDUPNYA. BIASANYA APA YANG DIYAKINI KEBENARANNYA. PRINSIP HIDUP SAYA BERDASARKAN AL-QURAN DAN HADIS. DALAM AGAMA KITA (ISLAM) MASALAH KESUCIAN ITU HARUS DIUTAMAKAN. DI ANTARA KESUCIAN-KESUCIAN YANG HARUS DIJAGA IALAH KESUCIAN HUBUNGAN ANTARA PRIA DAN WANITA. KALAU SAYA MELAKUKAN CIUMAN TERHADAP WANITA YANG TIDAK HALAL BAGI SAYA, BERERTI SAYA TELAH MENODAI KESUCIAN DIRI SAYA SENDIRI DAN JUGA MENODAI KESUCIAN WANITA ITU JUGA...”

0 comments:

Post a Comment