KITA PERLU SESEORANG....

Tuesday, December 14, 2010
Semalam seorang klien wanita menelefon saya setelah berbulan dia menyepi. Kes dia dan anak lelakinya pernah saya tulis beberapa bulan lepas. Terkejut juga kerana dia masih menyimpan nombor saya. Fikiran saya tidak meleset bila saja dia beritahu tentang anaknya. Tahun depan anaknya akan menduduki peperiksaan SPM. Jika pada pertemuan dahulu dia bercerita tentang tingkah laku si anak yang dianggap sudah melampau: kini perkara yang sama berlaku. Malah katanya si anak lebih kasar dan selalu marah-marah! Klien ini mahu membuat temujanji untuk bertemu dan mendapatkan sesi kaunseling daripada saya. Saya katakan bahawa saya tidak lagi bertugas di PPD KK. Dengan nada terkejut, dia bertanya saya akan bertukar ke mana? Lalu saya ceritakan secara ringkas tentang perpindahan saya ke tempat baru. Dia mengeluh kerana dia berhajat benar untuk bertemu dan berbincang tentang konfliknya dan anak. Saya katakan pasti akan ada pengganti saya selepas ini. Pengganti yang bakal mengambil alih tugas memberikan perkhidmatan menolong ini. Terkedu saya bila klien ini berkata, "Susah la lepas ni saya nak berbincang tentang masalah saya.. orang lain mungkin saya tidak kenal. Dan paling penting belum tentu saya boleh PERCAYA kepada orang itu!"....
CATATAN:
1. Kasih ibu sepanjang hayat walaupun sesetengah ibu tidak tahu menunjukkan kasih sayang yang sepatutnya terhadap anak-anak.
2. Kepercayaan dan penghargaan bukan sesuatu yang boleh dipaksa tetapi ianya ANUGERAH!
3. Benar, separuh daripada masalah akan selesai bila seseorang itu 'berkongsi' dengan orang yang boleh dipercayai!

0 comments:

Post a Comment