SAKIT GIGI VS 'BAD MOOD'

Thursday, December 23, 2010
Orang kata, jangan bergurau dan main-main dengan orang yang sedang sakit gigi. Begitu juga dengan orang yang 'bad mood'... Persoalannya bagaimana kita nak mengenalpasti seseorang itu sakit gigi atau 'bad mood'?
Kalau orang itu sakit gigi mungkin mukanya berkerut di dahi menahan sakit. Orang 'bad mood'? Sukar juga untuk kenal orang 'bad mood' ini... sebab ramai orang boleh menyembunyikan mood mereka yang ssbenar. Namun ramai juga yang memang tidak berbakat menyembunyikan emosinya. Ketara atau tidak 'bad mood' seseorang bergantung kepada kemampuan dan kebolehan mereka sendiri.
Sebelum ini saya tidak tahu tentang betapa sakit gigi kerana saya tidak pernah sakit gigi.. alhamdulillah.
Semalam, saya merasai bagaimana deritanya sakit gigi! Dalam usia hampir setengah abad, akhirnya gigi pertama saya sakit dan terpaksa dicabut! Memang derita. Berbekalkan 2 biji pil penahan sakit yang dimakan namun denyutan sakit melewati hingga ke malam...Semuanya menjadi tidak tentu hala. Pendapat menjadi tidak bernas. Pemikiran menjadi tumpul. Ketawa riang anak-anak menjadi bunyi yang menyesakkan telinga dan hati!
Begini rupanya bila kita sakit gigi.. apalagi pada masa sama perlu berkomunikasi dengan orang yang 'bad mood'! Ia menguji kesabaran sungguh.
Syukur kerana saya mampu memahami orang 'bad mood' ini. Saya faham orang 'bad mood' ini memerlukan perhatian dan 'telinga'. Jadi saya memiliki telinga dan hati untuk mendengar orang 'bad mood' ini. Hasilnya, saya dapat berkomunikasi dengan lancar dan berkesan dengan orang 'bad mood' tersebut. Saya berfikir, "Sebab apa ye?". Saya faham sekarang kerana saya tidak beritahu pun yang saya sedang sakit gigi pada masa itu!
CATATAN:
1. Kata bijak pandai, mulakanlah hari-hari anda dengan senyuman dan emosi yang baik dan ceria.. pasti hari-hari anda akan begitu.
2. 'Mood' atau emosi adalah hak individu yang amat bergantung kepada individu itu sendiri untuk memilih.
3. Seseorang perlukan waktu tersendiri untuk urusan sendiri dengan duduk sendiri sambil memikirkan diri sendiri.....
4. Dan saya...ianya satu peringatan kepada diri bahawa usia telah meningkat lagi!

0 comments:

Post a Comment