MERDEKA SEMENTARA...

Thursday, December 9, 2010
Malam tadi saya ke MRSM mengambil anak sulung dengan segala barang-barangnya. Dua tahun belajar di MRSM itu cukup mengisi penuh ruang kereta saya! Kini saya percaya kata-kata seorang kawan, barang-barang orang perempuan dua kali ganda berbanding lelaki. Nampak jelas di wajah tanda ceria bagaikan baru lepas bayar hutang! Merdeka katanya. Setelah berminggu-minggu berhempas pulas menghadapi SPM. Saya teringat zaman persekolahan. Tidak lengkap jika saya tidak berteriak kuat bila saja keluar dari dewan peperiksaan. Ketika itulah rasa lega dan hilang segala tekanan yang menyesak dalam kepala. Rupanya seronok buat begitu. Teriakan saya berterusan juga ketika belajar di M4P Pulau Pinang, IPDA, UKM. Teriakan terapi menghilangkan 'stress' itu berakhir ketika saya selesaikan sarjana. Barangkali umur begini tak sesuai lagi untuk berteriak di hadapan orang ramai.... lalu saya bertanya anak sulung saya, "Apa yang kakak buat selepas selesai saja exam?". Dia menjawab bersahaja, " Selesai saja exam terakhir, kakak terus lemparkan buku dan alat tulis!". Hah! saya tak pernah pun beritahu dia yang saya suka berteriak selepas exam!
CATATAN:
1. Teringat ungkapan 'LIKE FATHER LIKE SON'...jadi situasi saya ini mungkin 'LIKE FATHER LIKE DAUGHTER'!
2. Minggu lepas dua pelajar sekolah menengah di KK pengsan dan terpaksa di rawat di hospital. Khabarnya mereka terlalu stres dengan peperiksaan.
3. SANGAT PENTING UNTUK PARA KAUNSELOR MEMBERIKAN ILMU PENGETAHUAN TENTANG PENGURUSAN STRES KEPADA PARA PELAJAR. Sekurang-kurangnya menjadi langkah persediaan sebelum menghadapi peperiksaan.

0 comments:

Post a Comment