KASIH SAYANG DAN CINTA

Friday, February 26, 2010
'Kasih sayang terlalu indah untuk di kenang,
Selamanya takkan pernah kau buat,
Kasih sayang tiada pernah kenal usia,
Tua muda akan menikmati...
Namun jangan engkau lupa
akan akibat masa nanti,
Engkau dapat menderita,
kerana terlena rasa cinta,
Kasih sayang,
Terlalu pahit dan menyakitkan,
dan membuat REMAJA patah hati...

Bait-bait indah di atas ialah lirik lagu kumpulan D'llyod  yang popular dari Indonesia sekitar 70an. Mengapa saya pilih lirik ini?
Hampir semua tulisan saya sebelum ini adalah berkisar tentang kasih, sayang, cinta, dan benci. Saya kira lirik lagu ini sangat sesuai untuk menjadi topik kali ini.
Wahai remaja, bercinta tidak salah. Tetapi bercintalah kerana Allah dengan mematuhi peraturan yang telah di tetapkan olehNYA. Paling menyedihkan dan menakutkan sekarang ialah sang gadis menawarkan tubuhnya untuk mendapatkan cinta... si teruna pula menawarkan cinta untuk mendapatkan sebuah tubuh!!!
Lebih 30 tahun dahulu Kumpulan D'llyod telah mengingatkan remaja tentang cinta dan kasih sayang ini. Tentang akibat daripada cinta yang sesat dan merosakkan. Tentang derita yang akan ditanggung jika 'terlena' rasa cinta yang tidak dikawal dengan keimanan.
Saya yakin 'derita' yang terjadi kerana cinta 'terlena' ini amat besar dan panjang akibatnya.
Remaja seperti klien saya (rujuk topik sebelum ini) akan menderita segala-galanya. Derita kerana terpaksa menjadi ibu dalam usia 16 tahun. Derita kerana terganggu pelajarannya. Derita kerana menahan kutukan dan kejian masyarakat. Derita hati kerana bayi yang dilahirkan terpaksa diserahkan kepada orang lain...bla bla bla blaa...
Pada saya, inilah maksud 'derita cinta yang terlena'!! Remaja yang hebat dan bermotivasi tidak akan mudah terlena dengan 'cinta yang derita' ini.
Catatan : Ada kawan saya suka ubah lirik akhir lagu D'llyod dengan "Orang tua patah hati"!!

0 comments:

Post a Comment