KASIH SAYANG LAGI...

Wednesday, March 3, 2010
Saya rasa semacam dan fobia bila menonton siaran TV akhir-akhir ini. Tema kasih sayang yang saya bincangkan dalam blog saya seolah-olah 'menentang arus' pula!
Apa tidaknya... saban malam kita didendangkan dengan kisah-kisah penderaan yang sangat sadis. Peristiwa anak kecil berusia 3 tahun di terajang, dipijak sehingga meninggal dunia. Yang terbaru pula anak kecil berusia 18 bulan pula di dera sehingga mati!
Ya Allah... 'mengapa pendera-pendera ini dilahirkan sebagai manusia?!
Saya percaya para pembaca dan semua rakyat Malaysia sukar untuk menerima bahawa kejadian-kejadian sadis ini berlaku dan terus berlaku dalam negara tercinta ini. Sebagai pengamal kaunseling, saya rasa bagaikan berputus asa dan kecewa yang amat sangat dengan kejadian-kejadian seperti ini.
Andainya kami mempunyai 'tongkat sakti', dapatlah kami ubah manusia-manusia seperti itu menjadi katak yang tidak menyusahkan orang!

Namun saya yakin dan percaya berputus asa bukan lah prinsip para pendidik. Berputus asa tidak ada dalam kamus pengamal kaunseling. Juga tidak ada dalam kamus guru disiplin. Biarpun kemampuan yang amat terbatas, sumber kawalan yang terhad, kami beriltizam untuk terus memberikan sumbangan profesional membantu hasrat negara. Hasrat negara membina modal insan yang seimbang dari aspek Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelektual. Kerana kami yakin jika semua warga seimbang dari aspek JERI ini, jiwa mereka akan penuh dengan KASIH SAYANG tidak mungkin akan melakukan perbuatan di luar batas keinsanan. InsyaAllah. 

0 comments:

Post a Comment