KABEL TELEKOM & GETAH SEKERAP

Saturday, January 22, 2011
Ketika bertugas di PPD KK, masih teringat tentang masalah talian telefon yang kerap tidak berfungsi. Pelbagai pihak seperti JPN, jabatan-jabatan lainm malah, KPM sendiri 'merungut' kerana tidak dapat berhubung dengan PPD KK! Masalah dan jawapan yang sama tetap berlaku. Talian telefon tidak berfungsi kerana kabel telekom dicuri! Jenuh para pegawai dan staf menjawab dan memberikan alasan kepada pelbagai pihak yang menghubungi.
Semalam ada dua berita di TV yang menarik perhatian saya. Dua pencuri kabel telekom berjaya ditangkap bersama dengan longgokan kabel yang telah siap dibakar. Barangkali begitulah juga yang kerap berlaku di sekitar PPD KK itu. Satu lagi berita ialah seorang pencuri getah sekerap dibelasah hingga mati di sebuah daerah di Kelantan! Enam lelaki dikatakan telah memukul suspek hingga menemui ajal. Isunya adalah kerana harga getah yang melambung di pasaran sehingga RM15 sekilogram!! Tak pernah kita dengar kes seumpama ini ketika harga getah di Malaysia berharga 70 sen!
CATATAN:
1. Kewarasan fikiran orang yang waras hilang kerana melihat wang adalah segala-galanya. Apatah lagi penagih dadah yang sengaja 'mencabut' kewarasan fikirannya sendiri.
2. Enam orang yang membelasah mati insan lain itu menjadi TIDAK WARAS dek kerana nilai getah sekerap yang melambung! Orang yang tidak waras sahaja yang menganggap GETAH SEKERAP LEBIH MAHAL DARIPADA NYAWA SEORANG MANUSIA!
3. MANUSIA OH MANUSIA! SEMAKIN SUKAR UNTUK MEMANUSIAKAN MANUSIA...WALAUPUN DUNIA SUDAH SEMAKIN TUA!

0 comments:

Post a Comment