NASI LEMAK DAUN PISANG

Saturday, January 1, 2011
Makanan kegemaran saya ketika berada di sekolah rendah sekitar 70an ialah nasi lemak ikan bilis. Harganya cuma 20 sen tetapi cukup untuk rasa kenyang seharian di sekolah! Hingga saat ini masih dapat saya rasakan betapa enaknya nasi lemak makcik di tepi sekolah itu. Saya pun tak pasti bagaimana nasi lemak berharga 20 sen itu enak sedemikian rupa.. kerana ikan bilisnya kah? Kerana santannya kah? Kerana ramuan cili keringnya kah? Atau kerana dibungkus dengan DAUN PISANG?! Bila di sebut daun pisang, sudah lama saya dengar bahawa daun pisang mampu menyedapkan makanan. Benarkah begitu? Isu ini hanya boleh dijawab oleh suri-suri yang berpengalaman di dapur...
Anak-anak bagaikan tidak percaya bila saya ceritakan bahawa nasi lemak di zaman sekolah ayah mereka cuma berharga 20 sen! Realitinya tidak mungkin mereka dapat beli nasi lemak dengan harga 20 sen sekarang. Wang saku seharian paling kurang RM2.00 setiap anak di sekolah rendah. Jika ada kelas fardu ain atau kegiatan ko kurikulum petang, belanjanya perlu ditambah lagi.....
CATATAN:
1. Perubahan zaman, peningkatan kos sara hidup sesuatu hakikat yang nyata dan pasti tidak dapat dielakkan.
2. Sebagai rakyat biasa, rasa kecil hati menyelinap dalam sanubari... mengapa bila sahaja harga petrol dinaikkan 10 sen, milo naik 10 secawan, roti canai naik 10 sen sekeping! Bila sahaja harga gula naik 30 sekilo, kuih muih naik harga 10 sen sebiji!!! ADILKAH ITU??
3. Kadang-kadang sedih juga, bila sahaja harga petrol dan gula dinaikkan, maka berkatalah orang-orang, "HARGA GULA DAN PETROL DI NEGARA KITA JAUH LEBIH MURAH JIKA DIBANDINGKAN DENGAN NEGARA......BLA BLA BLA!!!" (SUNGGUH KLISE KENYATAAN SEUMPAMA ITU....)
4. DAN SAYA BARU SAJA MENIKMATI NASI LEMAK BERDAUN PISANG BUATAN ISTERI WALAUPUN RASANYA TIDAK SAMA DENGAN NASI LEMAK KEGEMARAN SAYA DAHULU... TERIMA KASIH UMMI...

0 comments:

Post a Comment