TOLONG INGATKAN AKU....

Wednesday, January 19, 2011
Terpanggil saya menulis sedikit tentang isu hiburan negara. Baru-baru ini berlangsung Anugerah Juara Lagu (AJL) yang penuh glamor dan meriah. Acara yang disiarkan secara langsung di TV itu menjadi medan pertembungan bakat dan kreativiti insan seni. Saya suka ikuti acara itu. Bukan kerana ingin melihat gaya dan fesyen artis/penyanyi yang rata-rata 'tak cukup kain' itu. Saya ikuti kerana saya kagum dengan kebolehan dan bakat insan kurniaan Allah SWT. Pencipta lagu memang insan istimewa kerana mereka mampu menghasilkan lagu yang tidak semua orang memiliki kemahiran itu. Saya kagum dengan Beethoven yang lagunya terus didengar walaupun dicipta ratusan tahun. Saya kagum dengan lagu P Ramlee yang masih enak didengar sampai ke hari ini.
Kali ini pencipta dan penyanyi baru, Ana Rafali yang menjuarai AJL. Menariknya ialah kemenangannya di protes dan di hentam oleh segelintir peminat yang kononnya 'arif' tentang lagu! Malah ada yang membuka akaun facebook sebagai ruang untuk mengumpul peminat yang tidak setuju dengan kemenangan Ana Rafali.
CATATAN:
1. Manusia sering lupa batas kemampuan diri sendiri sehingga sanggup mengkritik sesuatu yang mereka tidak mahir pun. Barangkali dalam hal ini, pengkritik kemenangan lagu itu fikir mereka LEBIH ARIF berbanding Ketua Juri, M NASIR!
2. Ramai orang sering tidak puashati dengan kelebihan orang lain, tetapi tidak cuba untuk melihat kekurangan diri sendiri!
3. ADALAH LEBIH BAIK KITA HORMATI DAN HARGAI KELEBIHAN ORANG LAIN DI SAMPING KITA BINA KEKUATAN DIRI SENDIRI.
4. Ramai orang yang tidak tahu tetapi mengaku tahu menyebabkan mereka TIDAK AKAN BELAJAR APA-APA.

0 comments:

Post a Comment