MAKANAN JIWA

Wednesday, January 19, 2011
Khoja Nasarudin (1208-1284) ialah lelaki bijak yang lahir di Eskisehir, Turki. Gelagatnya yang pernah menjadi khadi Turki itu sering saja membuatkan orang yang berada di sekelilingnya tergelak. Khoja Nasarudin adalah watak lagenda, samalah halnya dengan Abu Nawas (756-814) di Baghdad. Lawak jenaka mereka dikumpul dan diperturunkan dari mulut ke mulut sampailah ke hari ini.
Ya, Jenaka adalah untuk membuat kita ketawa dan menghiburkan hati. Bayangkan apa akan terjadi kalau hidup ini dijalani tanpa ketawa? Jawapannya: Dunia akan jadi membosankan, kaku dan membebankan! Berikut beberapa jenaka klasik Khoja Nasarudin, saya titipkan untuk makanan jiwa.
JENAKA PERTAMA:
Suatu hari seorang lelaki datang menemui Khoja Nasarudin untuk meminjam keldai keldai kesayangannya. Bagaimanapun sahabat itu hampa apabila Khoja mengatakan bahawa keldai itu telah hilang. Semasa mereka berbual-bual, tiba-tiba keldai yang berada di belakang rumah Khoja berbunyi, "Aakk..uukk..uukk!
"Eh, itu ada bunyi keldai. Tadi engkau kata tak ada?" tanya sahabat itu kepada Khoja.
"Cakap siapa yang engkau nak dengar ni? Cakap aku ke atau cakap keldai?", Khoja Nasarudin bertanya kepada sahabat itu pula.
JENAKA KEDUA:
Suatu petang, Khoja dan rakan-rakannya duduk berehat di bawah sebatang pokok berhampiran sungai. Sedang rancak berbual, tiba-tiba seorang rakan Khoja yang terkenal dengan sifat KEDEKUT telah terjatuh ke dalam sungai. Maka kelam kabutlah mereka cuba membantu menariknya ke darat.
Masing-masing menghulurkan tangan untuk membantu sambil berteriak,"Cepat hulurkan tanganmu!"
Seorang lagi rakan Khoja pula berkata "Berikan tanganmu! Biar aku tarik naik." Namun semuanya tidak diendahkan oleh di kedekut itu. Sebaliknya terus terkial-kial berusaha tanpa mahu dibantu.
Melihat si kedekut itu terkial-kial, Khoja tampil ke depan sambil berkata, "NAH, TERIMALAH TANGANKU UNTUK BANTU MU NAIK!." SI KEDEKUT ITU PUN SEGERA MENCAPAI TANGAN KHOJA LALU DITARIK KE TEBING.
CERITA KETIGA:
"NYEEENGGGG...NYEEEENG" Nyaring sekali bunyi biola yang digesek oleh Khoja Nasarudin. Tapi dari pagi sampai malam hanya satu bunyi sahaja, tidak berubah-ubah. Isterinya sakit telinga mendengar bunyi gesekan biola itu.
"Cubalah abang tengok orang lain. Mereka main biola juga tapi jari jemari mereka turun naik, turun naik ke sana ke mari, macam-macam bunyi. Tapi abang buat bunyi yang sama sampai sekarang...sakit telingasaya ni tau!" isterinya membebel dan menutup telinga.
Jawab Khoja Nasarudin, "ALAHHH, MEREKA MAIN MACAM TU SEBAB SEDANG CARI BUNYI YANG ABANG MAIN NI!" Lalu Khoja terus menggesek biolanya lagi.
Sumber: Majalah Al-Islam (Januari 2011)
CATATAN:
1. Kadang-kadang sebagai manusia, kita perlu peka dengan respon atau reaksi orang lain. Memang jelas tanda jika seseorang itu tidak bersetuju atau tidak sudi memberikan sesuatu...jadi faham-faham sajalah!
2. Sayangkan harta atau milik peribadi adalah normal. Namun kedekut dan bakhil akan menggelapkan hati!
3. Dari aspek sosial, ketawa merapatkan hubungan sesama manusia. Dari aspek psikologi, ketawa meredakan tekanan emosi.

0 comments:

Post a Comment