CUTI DAN TV !!!

Thursday, March 11, 2010
Cuti bukan bermaksud saya yang bercuti!
Sejak hampir 6 tahun, saya sudah lali dengan pertanyaan anak-anak, "Bila ayah nak cuti?". Bermula hari semalam (Jumaat) anak-anak sekolah bercuti pertengahan semester. Guru-guru pula berpeluang melepaskan lelah sejenak. Saya memahami tugas mengajar dan mendidik bukan suatu yang mudah. Terima kasih cikgu! 
Saya sering mendengar keluhan ibubapa tentang pengurusan masa belajar anak-anak ketika bercuti. Kebanyakan ibubapa menjadi risau kerana anak-anak tidak belajar langsung ketika musim cuti begini. Masalah utama ialah kegemaran menonton TV yang sukar dikawal! Dalam ceramah-ceramah motivasi keibubapaan yang disampaikan, saya selalu cadangkan satu kaedah untuk mengurangkan 'ketagihan' menonton TV. Mungkin para pembaca boleh mencuba teknik ini.
Ibubapa perlu menguatkuasakan peraturan tetap dan tegas tentang TV ini. Pertama, adakan satu mini mesyuarat dengan menjemput semua anak-anak hadir. (Jangan lupa Penguatkuasa Utama, si Ayah!!).
Agenda utama mesyuarat ialah menentukan jumlah dan siri TV apakah yang ingin di tonton oleh anak-anak dalam sehari. Jika beberapa slot dicadangkan, lakukan pengundian. Saya mencadangkan supaya hanya SATU @ DUA slot sahaja dalam masa sehari! Jika lebih, itu mengarut namanya!
Peraturan ke 2.: Nak menonton rancangan TV kegemaran, MESTI belajar sekurang-kurangnya 4 jam di waktu siang dan 2 jam di waktu malam! Jadi, bilakah masa untuk belajar dan menonton TV?? Waktu belajar adalah bergantung kepada waktu tayangan yang di pilih. Jika slot TV yang ingin ditonton pukul 10 pagi, anak-anak MESTI mula belajar jam 8 pagi!
Maka merungut lah lagi si ibubapa. "Kami dua-dua bekerja! Susah nak control!". Jika itu rungutannya, jangan marah jika saya katakan bahawa ibubapa sedemikian telah gagal sebagai ibubapa!
Analogi: Tidak ada anggota Polis ditempatkan di setiap lampu isyarat. Namun pemandu masih tetap mematuhi arahan lampu isyarat. Mengapa? Kerana kepatuhan pemandu kepada peraturan yang telah di tetapkan.
Mengapa anak-anak tidak akur dan patuh dengan peraturan yang ibubapa tetapkan? Jawapannya ada pada para pembaca sekelian....
InsyaAllah, saya akan kongsikan teknik yang lain dalam tulisan akan datang.

0 comments:

Post a Comment