MAPAN

Sunday, March 7, 2010
Hari ini saya di jemput oleh PPD Bachok untuk menyampaikan ceramah 'Memperkasakan diri menangani disiplin'. Program dianjurkan oleh Majlis Aspirasi Pemangkin Nasional (MAPAN) dan dikelolakan oleh Pejabat Pelajaran Daerah Bachok. Kumpulan sasaran program ialah seramai 500 murid terdiri daripada murid tahun 4 hingga 6 (sekolah-sekolah rendah sekitar PPD Bachok).
Walaupun sudah biasa dengan pelajar, berpeluh juga saya dalam usaha menarik perhatian murid-murid sekolah rendah yang berbagai ragam. Slot saya pula ialah slot terakhir selepas pengisian ceramah wakil PDRM dan wakil JPN Kelantan (Waktu ini memang kritikal kerana murid sudah berada dalam 'mood' nak balik!).
Teringat kepada pesanan seorang pensyarah 'public speaking' INTAN yang pernah saya hadiri...
'Audience analysis' perlu dilakukan oleh seseorang penceramah ketika menyampaikan ceramah. Jika analisis audien menunjukkan audien kelihatan sudah hilang tumpuan, jangan ghairah cuba menyampaikan juga isi-isi penting ceramah!!! Perlu segera tukar taktik. Tarik semula perhatian pendengar dengan menyelitkan sedikit unsur-unsur humor atau tunjukkan gambar-gambar menarik. Alhamdulillah, saya berjaya juga menamatkan pengisian ceramah dengan jumlah murid keluar ke tandas yang sangat minima!!!
Saya tutup ceramah saya dengan menyusun akronim perkataan 'MAPAN'.
M - Mantapkan diri dengan disiplin yang kuat
A - Always think about 'A' (Akademik cemerlang, Akhlak pun cemerlang)
P - Pintar mengatasi murid lain
A - Allah Pelindung kita (ingat Allah selalu)
N - Nilai-nilai murni menjadi amalan setiap waktu
Semoga anak-anak generasi ini akan mendapat sesuatu yang baik dan bermanfaat melalui program ini, walaupun hanya satu ayat!

0 comments:

Post a Comment