MAPAN (2) PPD BACHOK

Saturday, March 27, 2010
Pada 25 Mac 2010 yang lepas, PPD Bachok dengan kerjasama Majlis Aspirasi Pemangkin Nasional (MAPAN) telah mengadakan siri ke dua programnya. Kali ini kumpulan sasarannya ialah hampir 400 pelajar sekolah menengah dari sekolah dalam PPD Bachok.

Menerima undangan untuk menyampaikan ceramah bagi kali kedua daripada PPD yang sama merupakan satu penghormatan. Berinteraksi dengan pelajar-pelajar sekolah menengah tentu sekali amat berbeza jika dibandingkan dengan kumpulan murid sekolah rendah.

Dalam program pertama dengan murid sekolah rendah, saya terpaksa ’menurun’kan tahap input penyampaian ceramah selaras dengan kognitif murid sekolah rendah. Manakala bersama pelajar sekolah menengah, saya perlu cuba berfikir sebagai remaja. Berfikir dengan permasalahan mereka. Berfikir tentang kecenderungan dan minat mereka sebagai remaja. Cuba untuk memahami cara hidup mereka di sekolah. Cuba berfikir tentang konsep cinta remaja yang mereka fahami. Cuba memahami sikap dan keegoan mereka sebagai remaja. Itulah cabarannya bila menyampaikan ceramah di hadapan kumpulan pelajar remaja sekolah. Lebih-lebih lagi kategori pelajar adalah daripada kumpulan pelajar pelbagai peringkat pencapaian akademik dan sahsiahnya. Alhamdulillah, saya berjaya juga ’mengikat’ mereka supaya tidak keluar ke tandas beramai-ramai!

0 comments:

Post a Comment