AYAH VS ANAK

Wednesday, May 19, 2010
Seorang ayah (seorang guru) mengeluh dan mengadu kepada saya tentang anak lelaki kesayangannya. Tidak pernah terlintas di fikiran seorang anak sanggup melakukan tindakan agresif sebegitu. Mengancam, mengugut untuk menikam ayahnya dengan pisau hanya semata-mata si ayah menegur ketagihan bermain 'video game'!
Hampir bergelut dengan anak berusia 16 tahun di tengah malam sememangnya menggerunkan. Bergenang airmata klien saya ini dengan berulang kali menyebut, "Saya tak sangka anak lelaki bongsu saya sanggup buat begitu....".
Bagaimana mungkin seorang anak yang mendapat 5A dalam PMR sanggup berbuat demikian?
Jika dinilai dari segi IQ, memang pelajar ini dalam kategori pelajar pintar. Kurangnya ialah dari aspek EQ yang pernah saya bincangkan sebelum ini. Lebih parah lagi pelajar ini mungkin kurang dari aspek ESQnya.

0 comments:

Post a Comment