'SHARING & CARING'

Sunday, May 2, 2010
'Sharing & Caring' ialah satu program tahunan yang telah dilaksanakan oleh Sektor Psikologi dan Kaunseling, JPN Kelantan. Program ini diadakan sekali lagi pada 29 April 2010 bertempat di Perdana Resort, Pantai Cahaya Bulan. Program ini mempertemukan hampir 40 warga pendidikan yang terdiri daripada guru-guru dan staf seluruh negeri. Yang menariknya ia bukan seperti kursus-kursus biasa. Peserta kursus terdiri daripada warga pendidikan yang mengalami masalah kesihatan fizikal yang sederhana dan kronik.
Peserta berkongsi cerita dan derita sesama mereka. Sebagai fasilitator, pertemuan dan interaksi sebegini membuatkan saya begitu insaf betapa nikmatnya sebuah perkataan yang bernama 'SIHAT'. Ada diantara peserta yang mengalami penyakit kanser payu dara tahap 4 tetapi masih tetap bermotivasi meneruskan kehidupan dan kerjaya sebagai seorang guru! Seorang guru yang sakit jantung tahap 3 masih tetap hadir dengan bertongkat membuatkan kami rasa terharu. YABrs Pengarah Pelajaran Kelantan sempat meluangkan waktu memberikan titipan semangat kepada semua peserta kursus. Program seterusnya ditutup dengan rasmi oleh YBrs Hj. Ahmad Termizi (Ketua Sektor Psikologi & Kaunseling, JPNK).
Lalu saya teringat dengan kes-kes guru dan staf bermasalah disiplin yang dikendalikan di peringkat PPD....Mereka masih muda dan sihat walafiat! Tetapi kebanyakan mereka bermasalah disiplin kerja seperti ponteng, ingkar arahan ketua jabatan dan sebagainya ....MAAF kalau saya katakan bahawa mereka memang TIDAK BERSYUKUR dengan apa yang Allah berikan kepada mereka! Berbeza sungguh jika dibandingkan peserta kursus 'Sharing & Caring' itu yang ada di antara mereka ialah penerima ANUGERAH KHIDMAT CEMERLANG walaupun mempunyai masalah kesihatan yang serius.
Fikir, fikirkanlah......

0 comments:

Post a Comment