SABUN, TISU, BUNGA DAN SUSU...

Sunday, May 16, 2010
Pada Hari Guru semalam (16 Mei 2010) saya telah menerima banyak sms ucapan hari istimewa ini. Damai rasa hati kerana walaupun hampir 6 tahun bertugas di PPD, masih ada yang sudi mengirim ucapan 'SELAMAT HARI GURU'.
Saya kagum dengan Tuan Hj Ismail Abd Wahab (KS Pengurusan Pembangunan Kemanusiaan, JPNK) yang saban tahun mengirim sms ucapan. Sms ucapan Hari Guru 2010 ini menarik jugak untuk saya kongsikan dalam blog ini.
"Kita sambut Hari Guru bukan kerana kita pernah menjadi guru, tapi kerana kita pernah MENJADI MURID, seperti kita menyambut Hari Ibu kerana pernah MENJADI ANAK". Ringkas sahaja smsnya tetapi bagi saya mesejnya begitu panjang dan bermakna jika nak dihuraikan.
Di SMK Sultan Yahya Petra 1 semalam, sambutan Hari Guru diadakan dengan penuh meriah. Saya rasa terharu melihat pelajar mengadakan pelbagai acara untuk meraikan insan-insan yang bernama GURU.
Para pelajar Petra 1 sanggup hadir dan berhimpun di dataran perhimpunan yang panas semata-mata mahu mengambil bahagian. Pengalaman menjadi murid itu yang mendorong para pelajar menyambut Hari Guru.
Saya dapat lihat riak wajah-wajah guru yang penuh ceria menghiasi suasana. Melihat gelagat para pelajar memberi penghargaan kepada guru-guru mereka. Ada yang beri bunga, tisu, sabun! (Lucu juga bila ada guru yang menerima susu pekat penuh kerim!!!) Ketawa dengan pemilihan guru paling cantik, paling 'cool', paling baik, paling garang memenuhi ruang perhimpunan. Semuanya ceria dan gembira. Tujuannya sama sahaja demi menghargai insan-insan bernama Guru.
Dan saya..... hanya 'menumpang' kegembiraan mereka kerana memang tidak ada suasana begini di PPD!
TERIMA KASIH PETRA 1..... 

0 comments:

Post a Comment