DARI JEREK KE UIA KL KE SK GETING..

Saturday, May 8, 2010
Hari Khamis ke Jerek, Gua Musang. Jam 4 pagi Jumaat pula bangun awal kerana sekali lagi saya terpaksa menunaikan harapan dan hajat orang...Jam 4 setengah pagi memulakan perjalanan ke UIA Kuala Lumpur kerana harapan kekanda saya untuk mengambil anak buah yang baru menamatkan pengajian di situ. Tiba di UIA KL tepat jam 11.20 pagi. Berbeza rupanya beg dan barang-barang mahasiswa perempuan jika dibandingkan dengan lelaki! (Betul ke Yan, barang-barang mahasiswa perempuan lebih banyak dan sarat?). Respon sikit.....
Jam 12.30 tengahari mula bertolak pulang ke Kuala Krai. Itupun kerana memikirkan tentang satu lagi 'HAJAT & HARAPAN' orang pada esok pagi. Alhamdulillah, jam 7.45 malam kami selamat tiba di Kuala Krai.
Awal pagi Sabtu bergegas ke utara Semenanjung....SK Geting, Tumpat. Berinteraksi dengan ibubapa yang 70% daripada mereka adalah nelayan laut menggerunkan juga. Mengapa? Wajah mereka nyata menyerlahkan ketabahan, keberanian dan kecekalan. Kulit mereka yang 'hangus' dan kering menampakkan betapa penatnya mereka bekerja... Hati berkata jangan risau... itu hanya 'first impression' dirimu sahaja.
Memang benar orang berkata, "Dont judge the book by its cover".....Mereka memberikan respon yang sangat mesra kepada saya sepanjang interaksi.
Biar apa pun rupa fikizal mereka, saya amat yakin dan pasti mereka tidak mahu generasi pewaris mereka 'mewarisi' kerja buat mereka sebagai nelayan yang mempertaruhkan nyawa demi sesuap nasi!
Saya tahu itu...dan ia memberikan kekuatan dan keazaman kepada saya untuk meneruskan tanggungjawab ini.

0 comments:

Post a Comment