Alahai anakanda....

Sunday, July 18, 2010
Terdiam seketika kerana dengan tak semena-mena air mata anak sulung saya mengalir deras. Cepat-cepat saya hulurkan saputangan supaya dia tidak gunakan kain tudungnya untuk mengesat air mata. Berbagai tanggapan dan andaian bermain dalam benak saya. Risau pun ada. Gerun pun ada. Maklumlah anak sulung saya ini akan menduduki SPM hujung tahun. Saya biarkan dia menangis buat seketika. Saya cuba tenangkan diri saya supaya tidak cepat mendesaknya. Angin petang di tepi padang MRSM seakan tahu keresahan saya sebagai seorang ayah......
Rupa-rupanya anak sulung kaunselor PPD ini sedih kerana lewat ke kelas tambahan waktu petang! Alaaahai, ayahnya mengendalikan kursus dan menyampaikan puluhan ceramah pengurusan stres... tup-tup, anak sendiri alami stres di MRSM! (Rasa macam nak pencen, Yan oooiii!!! Tolooooong..)
Saya bertanya, takkan lah kerana perkara sekecil itu seorang pelajar tingkatan lima boleh menangis. Rupanya banyak perkara yang menghantui. Stres pasal result terkini yang tidak berapa cemerlang, sibuk dengan tugas sebagai ADP (pengawas), bla bla bla.... (biasa la bila dah dapat jumpa ayah).
Benarlah kata sifu kaunseling saya, Profesor Datin Dr. Amla Salleh (UKM) dulu... "You cannot do counseling to your own daughter or relative". Saya akur tentang itu sekarang. Bila berhadapan dengan anak sendiri, saya jadi terbawa-bawa dengan ego seorang bapa. Mungkin aplikasi kemahiran kaunseling boleh tetapi tidak sesi kaunseling! Apa-apapun, saya perlu bertindak dengan lebih drastik. Saya perlu berbincang dengan gurunya di MRSM.
Catatan : Semoga kesungguhan saya membantu anak orang lain selama ini menjadi 'saham' kepada kecemerlangan anak-anak saya. InsyaAllah.

0 comments:

Post a Comment