BERAT KAKI MELANGKAH...

Friday, November 26, 2010
Perjalanan dari KK ke GH terasa terlalu lama. Tanah tinggi yang di gelar 'Kota Kegirangan' selalunya menggamit sesiapa sahaja untuk berkunjung ke sana. Namun hati dan kaki saya terasa sungguh berat untuk menghampiri tanah tinggi ini. Beberapa kali ke sana kerana menghadiri kursus dan konvensyen tidaklah seperit ini. Sehingga separuh perjalanan pun hati masih berbelah bahagi. Tepatkah keputusan saya ini? Meninggalkan tempat kerja yang jauhnya 10 minit perjalanan dan memilih tempat baru yang memakan masa 5-6 jam! Berkereta bersama saya seorang rakan guru beru berusia 40 tahun. Bertugas di salah sebuah sekolah rendah di bandar PM. Seorang guru yang bagi saya sungguh cekal dan penuh semangat juang. Bermula kerjaya sebagai guru di sekolah Orang Asli di pedalaman GM. Kemudiannya menyambung pelajaran secara sambilan hingga berjaya mendapat ijazah. Perjuangannya diteruskan ke peringkat Sarjana MBA. Sekarang telah 3 tahun belajar di peringkat Doktor Falsafah! Dia juga menyahut cabaran untuk bertugas di tanah tinggi ini.
CATATAN:
1. Teringat tentang doa yang dibaca setiap waktu dan ketika, "Ya Allah, Engkau tambah dan murahkanlah rezeki kami... permudahkanlah urusan kami...kurniakanlah kejayaan kepada apa yang kami usahakan... kurniakanlah kejayaan kepada kami di dunia dan akhirat....." (Rasa malu sendiri kerana bila tiba saat akan ditambah rezeki, hati berat untuk pergi........)
2. Hati kembali berbaja bila sahaja terima sms teman baik, "HIJRAH ITU PERJUANGAN, HIJRAH ITU PENGORBANAN".
3. Bersama saya ketika melapor diri di IAB GH ialah dua rakan wanita yang tentunya mempunyai anak-anak dan suami tercinta.... Dan saya seharusnya lebih kuat berbanding mereka

0 comments:

Post a Comment