UPSR???

Wednesday, November 10, 2010
Hari ini (11.11.2010) keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) akan diumumkan. Debaran memang terasa di kalangan sebahagian murid-murid. Pastinya yang berdebar lebih ialah para ibu dan bapa! Ekspektasi ibubapa terhadap keputusan 5A anak-anak mereka begitu tinggi. Segala macam kelas tusyen sanggup dibayar demi 5A. Kadang-kadang risau saya memikirkan tentang alam kanak-kanak 12 tahun yang sebegitu rupa. Mereka diperah bagaikan akan menghadapi SPM! Waktu rehat yang kurang, apalagi waktu bermain. Kelas tambahan di sekolah memang diwajibkan. Malah ibubapa masih menghantar anak-anak ke kelas tusyen di waktu malam. Lalu di mana waktu rehat dan bermain kanak-kanak itu?
Saya menongkah arus sejak anak sulung saya mendudukki UPSR. Hingga kini anak ke tiga saya mendudukki UPSR, saya ambil keputusan untuk tidak menghantar mereka ke kelas tusyen. Memadailah dengan kelas-kelas tambahan daripada guru-guru mereka di sekolah. Pada saya mereka lebih memahami kehendak dan keperluan anak-anak didik mereka. Alhamdulillah, anak sulung dan kedua berjaya mendapat 5A. Hari ini saya juga menunggu keputusan UPSR anak ketiga.
Berdebar? Ada juga tetapi saya tidak risau sangat kerana ianya hanya UPSR!
CATATAN:
1. Teringat Falsafah Pendidikan Negara, ingin mewujudkan insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
2. Risau 'besar' sekarang ialah bila memikirkan anak sulung yang ada di rumah. (Demam 'small-pox!)

0 comments:

Post a Comment