HAPPY HOLIDAYS!!

Wednesday, November 17, 2010
Serentak dengan cuti Hari Raya Qurban bermulanya cuti persekolahan akhir tahun. Sebulan lebih anak-anak akan bercuti. Dua tahun saya sudah tidak dengar lagi anak-anak merungut, " Apa la ayah ni, cuti-cuti pun pergi kerja!". Mungkin mereka telah mula faham bahawa saya tidak lagi bekerja sebagai guru di sekolah. Saya mula risau tentang 'hutang-hutang' saya kepada anak-anak. Janji bercuti bersama-sama dalam cuti ini masih segar dalam ingatan. Risau dengan si kakak yang akan menduduki SPM pada 23 Disember ini...
Semasa bertugas di sekolah dulu, sering saya ingatkan pelajar-pelajar bahawa cuti akhir tahun sangat penting untuk dimanafaatkan. Masa cuti yang panjang ini sepatutnya menjadi peluang kepada pelajar mentelaah subjek-subjek bagi tahun 2011. Sayangnya ramai pelajar mensia-siakan peluang ini. Pelajar tingkatan dua yang akan naik ke tingkatan tiga 2011 perlu mengambil kesempatan berharga ini. Terlalu banyak yang 'dibazirkan' semasa berada di tingkatan 1 dn 2. Ramai pelajar yang mengeluh ketika mereka berada di tingkatan 3 kerana terlalu banyak yang perlu dipelajari. Impaknya, mereka tidak mampu capai keputusan cemerlang.

0 comments:

Post a Comment