DI SEBALIK DATUK DR. MAZNAH HAMID (THE IRON LADY)

Thursday, October 21, 2010
Berlatar belakang ijazah perakaunan, wanita besi ini memulakan kerjaya sebagai guru tusyen. Mengajar tusyen Bahasa Inggeris kepada anak-anak pegawai kedutaan asing dan ahli-ahli korporat asing di KL. Beliau melihat sendiri kemewahan dan kekayaan mereka. Rupa-rupanya dia tidak melihat sahaja tetapi jauh di sudut hatinya ada api yang membakar!
Tercabar dengan kata-kata salah seorang dari mereka, "Kamu tidak akan mampu mendapat kekayaan seperti saya jika hanya bekerja makan gaji!".
Saat itu hatinya terbakar marak. Sesuatu mesti dilakukan. "Aku mesti 're-form diriku!". Maka hasrat itu dinyatakan kepada suaminya. Terkejut besar si suami bila mendengar bisnes yang ingin diceburi oleh isteri tercinta. "Saya nak mulakan bisnes 'SECURITY GUARD'.". Bagaimana mungkin seorang wanita mahu menceburkan diri dalam bisnes yang sangat mustahil untuk seorang wanita ketika itu. Lagipun belum ada orang yang berani memulakan bisnes yang penuh risiko itu. Itulah permulaannya bagi 'THE IRON LADY OF MALAYSIA' ini!
Catatan:
1. Hari ini Datuk Maznah merupakan satu-satunya wanita yang mengusahakan bisnes pengawal keselamatan dan senjata di Malaysia dan di Asia.
2. Satu perkara paling menarik dalam cerita 'Iron Lady' ini ialah MOTIVASI yang ada dalam dirinya.
3. MOTIVASI yang menjadi penggerak manusia untuk terus hidup dan menghidupkan mimpi.

0 comments:

Post a Comment