STUDY HARD VS STUDY SMART

Monday, October 18, 2010
Bulan Oktober ini menyaksikan ramai pelajar tingkatan lima 'stress'. SMS yang saya terima dari seorang calon SPM membuktikan situasi ini benar berlaku. Saya tanya mengapa rasa tertekan atau stress? Rasa tak cukup masa, katanya. Saya tanya lagi bagaimana jadual belajarnya. Belajar ikut rasa. 'Bila rasa nak study, saya study la. Subjek pulak, saya ikut hati jugak...tapi lepas study saya semakin risau pulak'.
Catatan:
1. Pendapat saya, pelajar ini mungkin 'study hard'.. tapi dia mungkin tidak 'study smart'.
2. 'Study smart' tidak semestinya anda tidak tidur semalaman semata-mata keran abelajar atau mentelaah.
3. 'Study smart': Pelajar hanya perlu merancang dan memperuntukkan masa-masa tertentu untuk satu-satu subjek.
4.'Study smart' : Pelajar perlu mempunyai perincian masa yang hendak ditumpukan kepada subjek-subjek tertentu.  

0 comments:

Post a Comment