EPISOD CINTA 2

Sunday, October 3, 2010
Kisah ke dua ini sebuah kisah benar yang diceritakan oleh seorang ibu (klien). Ibu ini ada seorang anak lelaki yang baru belajar di tingkatan lima. Anak lelaki berkenaan merupakan anak ke dua dalam keluarga. Seorang anak yang bijak ( 6 A dalam PMR). Berbudi pekerti yang baik dan sangat hormat kepada ibunya. Sehinggalah pada satu hari, ibu ini dikejutkan dengan kata-kata si anak....
Anak : "Ma, saya nak bertunang dengan M. Mak dia pun dah setuju supaya kami bertunang!"
Bagaikan satu tamparan kencang hinggap pipi si ibu....
Ibu : "Nak tunang macam mana, baru nak periksa SPM hujung tahun ni?!!"
Anak : "Boleh. Mak M pun setuju dah.. macam manapun saya kena bertunang dengan anaknya!!"
Menurut ibu pelajar ini, ibu si gadis yang kuat mendesak dan memujuk supaya di segerakan pertunangan. Alasannya ialah kerana pelajar ini sudah lama berkawan rapat dengan si gadis. Kononnya keluarga si gadis rasa malu dengan masyarakat. Rupa-rupanya si gadis telah berhenti sekolah sejak tingkatan 4.
"Dah seminggu anak saya tidak pulang ke rumah. Terkejut besar saya bila diberitahu anak saya tinggal dan bermalam di rumah keluarga gadis itu! Susah hati betul saya di buatnya.", terang si ibu. 
Wow!! Inikah yang namakan cinta? Macam dalam filem Hindustan. Plot cerita yang cukup stereotaip. Sang jejaka bertemu dengan gadis 3 hari tetapi sudah tega (sanggup) untuk meninggalkan keluarga demi sebuah CINTA! Tega melupakan kasih dan sayang ibubapa kerana cinta pandang pertama, kononnya. Adakah begitu kuat desakan naluri CINTA atau desakan nafsu semata-mata?
Catatan :
1. Segelintir pelajar (remaja) sudah tidak waras untuk mengenal antara cinta dan nafsu.
2. Tidak tercapai oleh akal bila CINTA 3 hari boleh melenyapkan CINTA dan KASIH SAYANG ibubapa selama berbelas tahun!

0 comments:

Post a Comment