PELAN 'STUDY SMART'

Tuesday, October 19, 2010
Belajar di bulan terakhir sebelum menghadapi peperiksaan memang memberi tekanan kepada para pelajar. Tidak kira anda seorang calon SPM atau pelajar pra universiti atau tingkatan enam. Tekanan atau stress yang dihadapi mungkin menyebabkan pelajar menjadi buntu dan akhir serba tidak kena dalam tindakannya. Biasanya simptom ini kepada pelajar yang mungkin 'relax' di awal tahun! Walau bagaimanapun simptom ini adalah normal kepada calon-calon peperiksaan. Cuma barangkali kesannya akan lebih memeritkan kepada pelajar-pelajar yang suka belajar 'last minute'.
Saya selalu berpesan kepada para pelajar yang saya temui; JIKA REMAJA PALESTIN BERJUANG HINGGA KE TITISAN DARAH YANG TERAKHIR MEMPERTAHANKAN AGAMA DAN DAN TANAH AIR MEREKA... PELAJAR MALAYSIA HANYA PERLU BERJUANG HINGGA KE TITISAN DAKWAT TERAKHIR DALAM PEPERIKSAAN!!
Maksud saya, para pelajar tidak sepatutnya hilang motivasi atau berputus asa di saat akhir ini.
Dua ungkapan Inggeris yang saya kongsikan di sini dengan harapan anda faham apa yang saya maksudkan.
1. 'IT'S NEVER LATE TO LEARN'
2. 'DO SOMETHING IS BETTER THAN DO NOTHING'.
FIKIR-FIKIRKAN LAH....

0 comments:

Post a Comment